Efter H&M-dealen – här är Budbees nya drag

Breakit - Efter H&M-dealen – här är Budbees nya drag
Foto: Pressbild Budbee
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Förra året slöt Budbee avtal med flera stora e-handlare, däribland H&M. Nu gasar bolaget rejält och börjar med en ny affärsgren.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Budbee fungerar ungefär som ett Uber för logistik och knyter ihop e-handlare med bolag som levererar varor.

I januari förra året tog bolaget in 29 miljoner kronor i nytt kapital och bland investerarna fanns H&M-vd:n Karl Johan Persson, Klarnas medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Paul Fischbein, tidigare vd för Qliro.

I fjol slöt bolaget avtal med bland andra H&M och Animail och nu använder också exempelvis Sportamore, Snusbolaget, Lindex och Matsmart tjänsten.

Året har börjat starkt för bolaget.

“Under januari hade vi 15 procent fler leveranser än under december, och jämför vi januari 2018 med januari 2017 hade vi 300 procent fler leveranser i år", skriver Simon Strindberg, kommersiell chef på Budbee till e-handel.se som dock inte går in på exakta siffror angående leveranser eller omsättning i januari i år.

Bolagets nya drag är att börja hämta upp returer. De ska också investera mer i fastigheter och egna fordon.

Vi ser att vår strategi - att investera i utvald infrastruktur under det gångna året, bland annat i egna sorteringsanläggningar, har utgjort en viktig del i att vi lyckats växa fort samtidigt som vi har ökat kundnöjdheten. Vi har för 2018 skruvat upp vår investeringsbudget rejält och kommer att fortsätta investera i fler sorteringsanläggningar, fastigheter och fordon för att möta den ökade efterfrågan på våra tjänster”, säger Lucas von Hertzen, operativ chef på Budbee, i en kommentar enligt e-handel.se.

Budbee finns i dag i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Läs fler artiklar
LÄS MER