Blocket om hotet från Wayke: Vi säljer fortfarande över en bil i minuten

Breakit - Blocket om hotet från Wayke: Vi säljer fortfarande över en bil i minuten
Jan Prokopec, vd på Blocket. Foto: Sandra Birgersdotter/Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Blockets vd Jan Prokopec tar bladet från munnen om den nya storkonkurrenten.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Just nu pågår ett skifte i handeln med begagnade bilar. Fler och fler bilhandlare flyttar nu sina annonser från Blocket bil till Motorbranschens Riksförbunds nya sajt Wayke.

På måndagen kunde Breakit berätta att Bilia flyttat över sina annonser för Volvo och Renault. Samtidigt kommer Upplands motor att börja satsa på Wayke från 1 mars.

Satsningen lär skapa oro på Blocket, vars största intäktskälla är just motordelen.

Nu kommenterar Blockets vd Jan Prokopec den nya utmanaren och dess framfart.

“Vi har full förståelse för att man som kund vill prova olika kanaler. Det är tråkigt i varje enskilt fall som en kund väljer att inte synas på Blocket, vår ambition är att vara Sveriges marknadsplats för alla som vill köpa och sälja bil. Det har ju naturligtvis skett tidigare att kunder provat andra kanaler och många har valt att komma tillbaka vilket vi ser som ett gott betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst”, skriver han i ett mejl till Breakit.

En stor konkurrensfördel för Blocket är den stora trafik som sajten lockar till sig, bland annat genom ägaren Schibsteds ekosystem. Via exempelvis Aftonbladet kan mediehuset slussa trafik till Blocket.

Det är med andra ord väldigt många kunder som befinner sig på Blocket – och bilhandlarna kommer naturligtvis att på sikt vilja vara där kunderna finns.

Det väljer även Jan Prokopec att framhålla i sitt mejl.

“Vi har idag cirka 2500 bilhandlare som annonserar på Blocket och vår viktigaste uppgift är att leverera största möjliga värde till alla dessa.  På Blocket säljs det mer än 1 bil i minuten och vi hoppas såklart att den effektiviteten är något som alla bilhandlare vill ta del av, även de som testar andra kanaler”, skriver han.

Nu återstår det att se om försäljningssiffrorna kan hållas lika höga om annonserna blir färre.

2016 omsatte Blocket 912 miljoner kronor och gjorde en vinst på hela 337 miljoner kronor, inklusive utlämnat koncernbidrag. 

Läs fler artiklar
LÄS MER