Avgifterna på Kinapaketen ett glädjebesked för e-handlarna: "Jättebra"

Breakit - Avgifterna på Kinapaketen ett glädjebesked för e-handlarna: "Jättebra"

Kajsa Knapp och Christian Omander, grundare av Coolstuff. Foto: Sara Lindmars.

Towe Boström

Reporter

Svenska e-handlare har anledning att fira de nya avgifterna på Kinapaketen.
”Vi trodde aldrig att det skulle gå så snabbt", säger Coolstuffs medgrundare Kajsa Knapp.

Den stora tillströmningen av billiga Kinapaket har fått Postnord att gå på knäna – och svenska e-handlare att bita på knogarna.

Nu står det klart att Postnord kommer att ta ut en administrationsavgift på 75 kronor för alla paket som kommer från länder utanför EU och som har ett värde upp till 1.500 kronor. Överstiger värdet 1.500 kronor blir kostnaden 125 kronor. Ändringarna börjar gälla från 1 mars. 

Det här är ett glädjebesked för svenska e-handlare eftersom konsumenterna sannolikt kommer att handla mindre från Kina, vilket i sin tur bäddar för e-handel på hemmaplan.

Kajsa Knapp är medgrundare av nätbutiken Coolstuff som marknadsför sig som ”Sveriges prylmecka” – och just konkurrensen från de kinesiska prylarna har varit påtaglig.

”Vi märker konkurrensen av Kinapaketen, men det är svårt att säga hur mycket. Vi märkte det framförallt i julas”, berättar Kajsa Knapp.

Hon välkomnar de nya reglerna. Aktörer som Ali Express och Wish är starka utmanare på prylmarknaden.

”Vi trodde aldrig att det skulle gå så snabbt. Håller det så är det jättebra", säger Kajsa Knapp.

För Coolstuff innebär det här att nätbutiken nu kan konkurrera på bättre villkor.

"Vi välkomnar konkursens, det tycker jag är bra, men då får det vara på liknande villkor”, säger Kajsa Knapp.

Hon understryker samtidigt att debatten om Kinapaketen lett till att fler börjat prata om vikten av säkerhetsmärkning.

CE-märkningen, främst inom EU, visar bland annat att tillverkaren garanterar att vissa krav och kontroller är uppfyllda. Debatten kring Kinapaketen har bland annat handlar om bristen på märkning och innehåll. Vi har tidigare skrivit om riskerna med att handla på exempelvis Wish.

”Jag tror inte att så många tänkt på det. Det påverkar vad medierna skriver så jag tror att fler uppmärksammat det”, säger Kajsa Knapp.

Läs fler artiklar
LÄS MER