Isabella Löwengrip klar för Breakits nya Beauty tech-konferens

Breakit - Isabella Löwengrip klar för Breakits nya Beauty tech-konferens
Isabella Löwengrip. Foto: Sara Lindmark
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Entreprenören och bloggstjärnan Isabella Löwengrip har byggt upp ett mångmiljonbolag inom skönhetsbranschen på några få år. Här berättar hon om knepen bakom framgången – och det nya samarbetet med Amazon.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Att som nytt bolag slå sig in i den traditionstyngda skönhetsbranschen kan vara en utmaning. Men Isabella Löwengrip, som är en av talarna på Breakits event Beauty & Fashion tech, har lyckats. Ständig kundkontakt via sociala medier är en del av hemligheten, berättar hon.

Bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrips skönhetsbolag Löwengrip Care & Color har blivit en kassako på kort tid och värderades i höstas till mellan 300 och 400 miljoner kronor, enligt Breakits källor.

Trenden som råder inom branschen just nu är att producera sina produkter tillsammans med kunderna, enligt Isabella Löwengrip.

“Tidigare har man suttit på sin kammare och försökt komma på nya produkter men vi tar fram alla nya produkter i samråd med kunderna”, säger hon till Breakit.

Kommunikationen med kunderna sker via sociala medier och Isabella Löwengrip tror att det är bolagen som jobbar med dialog, influencers och som lyckas digitalt som växer snabbast.

“Här tror jag att stora traditionella bolag har mycket att lära av uppstickare inom branschen.”

Vad skiljer er från stora traditionella bolag som varit i branschen länge?

“Den skiljer sig i alla led. Vi sitter till exempel inte och trycker ut en massa produkter som vi tror ska passa en viss årstid eller en viss trend. Vi frågar kunderna vad de behöver och utgår från det. Vi kommunicerar med 1000-tals personer medan stora bolag kan ha en testpanel på 40 kvinnor från ett land där produkten inte ens ska säljas.”

Vad är planen för Löwengrip Care and Color 2018?

“Vi kommer att börja jobba med Amazon runt om i världen och startar nu på den brittiska marknaden. Jag tror att det absolut viktigaste vi kan göra digitalt är att rida på Amazon-vågen. Vi kommer också att utarbeta en strategi för hur vi ska finnas fysiskt utomlands. I Sverige finns vi ju på apotek men utomlands kommer vi att satsa på popup-butiker och events.”

Enligt Isabella Löwengrip är nyckeln bakom framgångsrika bolag att också lyckas fysiskt och att lyckas koppla ihop sin digitala verksamhet med den fysiska. 

Beauty & Fashion tech 2018 går av stapeln den 25 april i Stockholm. Läs mer och boka din biljett här. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel