Lämnar tunga positionen på Clas Ohlson – Hon blir Royal designs nya marknadschef

Breakit - Lämnar tunga positionen på Clas Ohlson – Hon blir Royal designs nya marknadschef
Sema Schimdt.
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Royal design rekryterar Sema Schmidt från butikskedjan Clas Ohlson.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Sema Schmidt lämnar sin topposition som marknadschef på Clas Ohlson. Efter nästan sex år på företaget packar hon väskorna för att istället dra igång en helt ny marknadsavdelning på Royal design.

"Jag har under en längre tid följt Royal designs resa och det är svårt att inte bli imponerad. Varumärkena Royal design och Rum21 erbjuder konsumenten en fantastisk helhet och bredd till hemmet, det finns en dynamik här som känns tacksam att jobba med”, säger Sema Schmidt.

“Jag kliver in i företaget i en spännande period med många nya projekt och satsningar på gång, det tillsammans med tempot i organisationen var avgörande i beslutet”, säger hon.

De senaste månaderna har bolaget genomfört strukturförändringar som bland annat innebär att man samlar marknadsavdelningarna för Royal design och Rum21 under samma tak.

I och med rekryteringen har företaget nu fyllt den sista vakanta positionen i bolagets nya ledningsgrupp efter centraliseringen av inköp, marknad och sälj till Stockholm.

“Jag är jätteglad att vi kunde landa henne. Den här rekryteringen har tagit tid i och med behovet av den kompetens av varumärkespositionering och erfarenhet från butiksvärlden som krävs tillsammans med det digitala och datadrivna för att driva Royal design group i den här takten”, säger Magnus Pettersson, vd på Royal design.

Efter att han tog över som vd förra året har företagets nettoförsäljning ökat med 30 procent och han ser ljust på framtiden.

“Vi har haft god utveckling av både Rum21 och Royal design. Vi har jobbat mycket med effektivisering och centralisering av företaget till Stockholm”, säger han.

Vad kommer Sema Schmidt att få för roll i den nya marknadsavdelningen?

“Vi behöver en general som överser de här två grupperna och som har hand om det stora arbetet framåt”, säger Magnus Pettersson.

“Vi har sagt upp alla avtal med externa partners på marknadssidan. Vi kommer att ta in mycket mer arbetsuppgifter inhouse och vi kommer att välja ut ett fåtal externa partners utifrån.”

Läs fler artiklar
LÄS MER