Sök

Annonssamarbete med postnord

"Tekniken ska få våra leveranser att kännas som julafton för kunden"

”Konsumenterna vill ha sin upplevelse och leveransen ska kännas som julafton”, säger Johan Hellman, PostNords Head of Digital Services. Foto: PostNord

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Bekvämlighet och enkelhet blir allt viktigare för hur vi väljer att konsumera. Kenneth Verlage och Johan Hellman på PostNord ger sin syn på hur man med ny teknik och smarta lösningar vinner konsumenternas hjärtan.

Förr valde kunder att e-handla för att det var billigt eller för att hitta saker som inte finns i den fysiska handeln. Idag väljer kunderna e-handel för att det är bekvämt.

”Bekvämlighet kommer att vara en stark drivkraft hos dig och mig och alla andra som handlar på nätet”, säger PostNords Head of Digital Services Johan Hellman.  

PostNords verksamhet handlar därför allt mindre om att transportera brev och gods, och mer om själva leveransen.

”Vi ska göra livet så bekvämt som möjligt för de som e-handlar. Vi måste sluta se leveransen som en ren transaktion och i stället bli mer av en serviceleverantör.”

Läs mer om PostNords vinnande logistik

Han tror att bristen på enkelhet och begriplighet historiskt har hämmat tillväxten.

”Kunderna har svårt att begripa hur logistiken fungerar, när deras paket kommer, hur det transporteras och vart det hamnar. Det är jätteviktigt att upplevelsen är enhetlig och begriplig.”

”Många andra delar av försörjningskedjan kan säkert automatiseras, men den sista biten måste bli mer personlig. Konsumenterna vill ha sin upplevelse och leveransen ska kännas som julafton. Vi måste bli bättre på att vara jultomten helt enkelt.”

Leveranser med smarta lås ligger också i tiden.

”Idag går det att få sina saker levererade till bakluckan i bilen, innanför dörren eller till och med få matvaror inställda i kylen. En viktig förutsättning framöver är att antalet hushåll med digitala lås ökar men också att hushållen upptäcker bekvämligheten med leveranser innanför dörren.”

Enligt Kenneth Verlage, affärsutvecklingschef på PostNord, är bekvämlighet enkelhet och konsumentfokus helt avgörande i PostNords tjänsteutveckling.

”Vi utsätter tekniken för kunder tidigt i utvecklingsprocessen. Det lär oss att tänka på rätt sätt, se med kundens ögon och förstå hur våra lösningar tas emot”, säger Kenneth Verlage.  

”Vi har tagit bort en massa komplexitet i tjänsterna och gjort det snyggt och enkelt. Det har varit otroligt lyckat.”


"När vi utsätter tekniken för kunder tidigt i utvecklingsprocessen ser vi direkt hur våra lösningar tas emot", säger Kenneth Verlage, affärsutvecklingschef på PostNord. Foto: Samuel Uneus.

För Kenneth Verlage är nästa steg att gå från ”usability” till ”loveability”.

”Det är det Apple varit så bra på – att skapa appar som man intuitivt förstår hur man använder. Vi vill att kunderna ska älska det vi bygger.”

Att det personliga i leveransen är avgörande håller Kenneth Verlage inte helt med om.

”Jag tror att vi generellt blir alltmer kräsna i vårt sociala umgänge. Vi vill inte längre ha ofrivilliga sociala kontakter med människor vi inte känner som kräver tid och energi, utan välja var, när och hur vi träffas.”

Han tror på ett skifte där kunder föredrar skärmen framför en fysisk kontakt.

”Hamburgerkedjan Max har en ganska bra app för e-beställning och självservice-skärmar i sina restauranger där man kan beställa sin mat. Jag har flera gånger sett kunder komma in i en nästan tom restaurang och gå fram till skärmen för att göra sin beställning, trots att det finns ledig kassapersonal. Det är ett väldigt stort skifte i vårt kundbeteende.”

Ladda ner PostNords app för IPhone här eller för Android här

Fakta: PostNords tjänster

Kvällsleveranser som standard

PostNord har infört kvällsleveranser som standard i alla befolkningstäta områden i Sverige utan tilläggsavgift.

Lördagsleveranser till ombud

PostNords lördagsleveranser gör det möjligt för konsumenten att e-handla på fredagen och hämta ut paketet hos ett ombud på lördagen utan tilläggsavgift. Lördagsleveranser sker till en majoritet av paketombud i Malmö, Göteborg och Stockholm och kommer successivt att erbjudas på fler platser i landet.

Collect In-Store

Nu kan du erbjuda dina kunder paketutlämning i din fysiska butik. PostNords pakettjänst kombinerat med den nyutvecklade PostNord retail-appen gör det möjligt för dig att ankomstregistrera, avisera, hyllplacera och lämna ut paket till dina kunder – precis som hos ett postombud.

Delivery Checkout

Ger konsumenten möjlighet att välja hur varan ska levereras från e-handelsbutiken. Den visar vilka leveranssätt konsumenten kan välja bland. Modulen kopplas in i e-butikens kassa och förenklar konsumentens upplevelse av att välja leveranssätt.

Flexchange

Fungerar ungefär som konsumentens fjärrkontroll. Via PostNord-appen, sms eller e-post kan man exempelvis välja dag och tid för hemleverans, välja att hämta ut försändelsen hos ett postombud eller en på terminal. Det går även att få paketet levererat om ingen är hemma.

MyPack Home

Med MyPack Home kan företag skicka paket till mottagare i Norge, Danmark, Finland samt till flertalet länder i Europa. PostNord hämtar paketet hos avsändaren och levererar till mottagarens dörr eller enligt annat önskemål.

Detta är en sponsrad artikel från PostNord – läs mer om deras vinnande logistik härSponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer