Sök

De tröttnade på att barn dör i onödan – skapade ett Uber för ambulanser

startupresanBreakit i Kenya

Caitlin Dolkart och Maria Rabinovich har grundat Flare.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Nairobi har hundratals ambulanser – men inget fungerande nödnummer. Startupen Flare har precis lanserat sin lösning.
”De flesta kenyaner vet inte vad de ska göra om de råkar ut för en olycka”, säger grundaren Caitlin Dolkart till Breakit.

Vi svenskar har numret 112 i ryggmärgen. I Kenya är verkligheten en helt annan.

Enligt lokala medier finns det över 50 olika nummer att ringa för den som behöver en ambulans. De sköts av privata företag, varav vissa är kopplade till specifika sjukhus. Många av operatörerna har en, eller kanske två, ambulanser. 

"Om du råkar ut för en olycka så är det folk runt omkring dig som får lösa det. De slänger kanske in dig i en taxi, eller en Uber, som får köra dig så fort den kan till ett sjukhus”, säger Caitlin Dolkart.

Hon kom till Kenya från USA för sju år sedan. Som ansvarig för The Clinton Foundations malariaprogram lärde Caitlin känna hälsosystemen i de afrikanska länderna väl. 2016 grundande hon sitt egna bolag Capsule, tillsammans med Maria Rabinovich som också lämnat USA för Kenya. 

Breakit träffar Flare-duon i den lummiga trägården bakom ett stort stenhus i de välmående villakvarteren i Spring Valley.

Där bygger de sin första tjänst, kallad Flare. Liknelsen "ett Uber för..." är sliten, men i detta fall är den träffande. Tjänsten Flare, som lanserades i januari, lovar hjälp inom 15 minuter. Användarna betalar en medlemsavgift för att vara anslutna till systemet.

När olyckan är framme kan de ringa Flares nödnummer via bolagets app, och i realtid se var deras ambulans befinner sig. 

På den andra sidan finns i nuläget ett 40-tal privata ambulansägare, som kopplas ihop med systemet. 

”Nairobi har tillräckligt med ambulanser, problemet är att de är underutnyttjade. Vårt system bygger på resurserna som redan finns. De verkliga hjältarna här är ambulansbolagen”, säger Caitlin Dolkart.

Ett uppmärksammat fall 2016 satte strålkastarljuset på problemen med ambulanser i Nairobi. En 11-månader gammal pojke hade drabbats av hjärnhinneinflammation och skulle överföras till Kenyatta National Hospital för intensivvård. Men efter fem timmar utan ambulans dog han i sin mors armar. 

Det finns visserligen ett officiellt nödnummer i Kenya, 999. Men enligt Caitlin Dolkart fungerar det långt från tillfredsställande. Orsaken är bland annat att operatören inte kan se var ambulanserna befinner sig. Därmed får växeloperatören själv ringa runt till de privata ambulansägarna till de hittar en ledig ambulans.

Chansen att den är nära den nödställde är liten. Den milt sagt ansträngda trafiksituationen i Nairobi gör inte saken bättre. 

Flares system har i realtid koll, via GPS, på vart deras anslutna ambulanser är.

”Vårt mål är att skapa en revolution inom nödutryckningar via teknologi. När du upplever ett av de västa ögonblicken i ditt liv ska du kunna lita på att vi finns där”, säger Caitlin Dolkart. 

I dagsläget är bolaget, med knappt 15 anställda, finansierat av riskkapital från investerare i USA, Europa och Kanada.

Affärsmodellen bygger, som för många andra plattformsbolag, på skala. Ju fler som är anslutna, desto lägre pris kan Flare ta för ett medlemsskap. Nästa steg är att expandera till fler områden i Kenya. Runt hörnet finns möjligheter i fler länder.

”Det finns mycket att göra. I Afrika är det kanske två av 52 länder som har ett fungerande 112-system”, säger Caitlin Dolkart.

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs mer