Sök

Snapchats nya drag ska locka över influencers från Instagram

Snapchatinfluencers

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Nu kan det bli lättare för influencers att tjäna pengar genom Snapchat.

Snapchat vässar konkurrensen om influencers uppmärksamhet genom ett nytt drag.

Bildappen börjar att dela mer data om poster med sina mest populära användare, rapporterar Recode.

För influencers, personer som har stora mängder följare och fans på sociala medier, öppnar det här upp möjligheter.

Den nya datan kan nämligen öka deras möjligheter att tjäna pengar när de kan visa tydligare statistik för eventuella samarbetspartners.

Influencers har tidigare haft tillgång till samma typ av data som alla andra användare på plattformen, vilket inte har varit särskilt mycket.

Bloomberg skriver i sin tur att influencers har haft problem med att tjäna pengar på Snapchat på grund av den bristande datan. Något som lett till att fler vänt sig till Instagram, enligt data från analysfirman Captiv8.

Nu kommer de verifierade användarna som skapar ”Official stories” att få bättre överblick över hur deras innehåll presterar. Enligt Snapchat rör det sig bland annat om totala visningar, unika visningar, visningstider och statistik över demografi samt ålder och kön.

Utifrån det nya verktyget ska det även gå att se vilka ämnen som intresserar följarna.

”Om Snapchat-användare kan ge annonsörerna mer information om vilka de når kan det göra samarbeten ännu värdefullare”, konstaterar Recode.

Det finns naturligtvis ett egenintresse för Snapchat också. Om starka influencers uppmuntras att använda plattformen är det högst sannolikhet att följarna också börjar göra det för att ha koll på sina favoriter.

Läs mer