Sök

Lina Brouneus lämnar MTG efter tio år – nu ska hon styra Netflixs egna serier i norra Europa

NetflixMTGStreaming

Lina Brouneus, tillträdande chef för orginalinnehåll i norra Europa på Netflix. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Svenska Lina Brouneus blir chef för streamingjättens originalinnehåll i norra Europa.

Kampen om tittarnas ögon på nätet är stenhård. Det gör också att kriget om att ha bäst innehåll blir allt tuffare. Streamingjätten Netflix lösning på problemet är att producera fler serier själva, istället för att köpa in material.

Redan 2016 sa bolaget att man vill att 50 procent av innehållet på plattformen ska vara egenproducerade serier.

Hittills har originalserierna och filmerna framförallt tagits fram i USA men det ska det bli ändring på nu.

Netflix har rekryterat MTG-toppen Lina Brouneus som blir chef för internationella originalproduktioner i norra Europa. Det innebär alltså att hon blir ansvarig för att beställa och ta fram Netflixs egna produktioner i bland annat Skandinavien, Tyskland och Östeuropa.

“Det ska bli fantastiskt spännande. Den här rollen har inte funnits tidigare. Det finns en jätteaptit för nytt spännande innehåll i hela Europa. Netflix har redan gjort en serie i Tyskland som heter Dark och investerat i två serier i Norden”, säger Lina Brouneus.

Hon tillträder sin nya tjänst i sommar efter ett halvårs karantän från MTG.

Hon jobbade på den svenska mediekoncernen i närmare tio år och hade en rad olika roller. När hon lämnade var hon operativ innehållschef på Viaplay och MTGx.

“Jag började som trainee på MTG 2008 och det har varit tio fantastiska år. Att få vara med och lansera Viaplay och bygga upp det till vad det är idag är den bästa skola man kan tänka sig. Jag är väldigt glad för den härliga tiden med alla mina kollegor och min chef Jacob Mejlhede”, säger hon.

Någon plan för att sopa banan med sina gamla kollegor vill hon inte avslöja, i alla fall inte förrän hon tillträder till sommaren.

Hur känns det att gå över till fienden?

“Jag tror att konkurrens i det stora hela är bra för både branschen, konsumenterna och alla andra aktörer också. I norra Europa ligger vi väldigt långt framme inte bara infrastrukturmässigt utan även när det gäller berättande, skrivande och innehållet i sin helhet. Titta bara på den enorma framgången för ‘nordic noir’ (skandinaviska krimserier reds. anm.). Jag tror det finns plats för fler än en spelare”, säger Lina Brouneus.

Läs mer