Sök

E-handeln fortsätter tynga Coop – vinsten halverades

Coope-handel

Magnus Johansson, vd på Coop.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Tung rapport för Coop.

Matjätten Coop ökade omsättningen men minskade vinsten under 2017. Året var det tredje i rad med vinst för det kooperativa bolaget.

Försäljningen på nätet ökar med 35 procent – men från låga nivåer.

Omsättningen uppgick till 32 188 miljoner kronor (31 553), en ökning med 2 procent mot föregående år.

Rörelseresultatet blev 35 miljoner kronor (172), med en rörelsemarginal på 0,1 procent (0,5).

Rörelseresultatet exklusive extraordinära poster utföll till 130 miljoner kronor (236), med en rörelsemarginal på 0,4 procent (0,7).

Resultatet efter skatt blev 15 miljoner kronor (344), en minskning med 96 procent mot föregående år.

"Det är glädjande att vi för tredje året i rad levererar vinst. Förklaringen till den minskade vinsten jämfört med 2016 är att fjolåret inleddes svagt med en vikande försäljningstrend. Det sista tertialet skedde dock ett tydligt trendbrott där vinstnivån låg i linje med föregående år", säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige, i en kommentar.

Han uppger att fokus ligger på att implementera den nya strategin och att året har börjat bra.

"Målsättningen för 2018, som har inletts starkt, är att knäcka den negativa trenden och öka försäljningen. Redan idag tar våra bästa butiker marknadsandelar och på lite längre sikt ska Coop ta marknadsandelar även som helhet. Mitt tydliga uppdrag är att Coop ska lyckas med denna vändning som ett resultat av att vi får fler nöjda kunder genom att bli ännu bättre på att leverera på vårt kundlöfte: prisvärd, hållbar, matglädje samtidigt som vi höjer servicegraden både i fysiska butiker och i näthandeln på Coop.se", fortsätter Johansson.

 

Läs mer