Sök

Världens största rederi satsar – räds konkurrensen från Amazon och Alibaba

AlibabaAmazonAmazon.se

A.P Møller-Mærsks vd Søren Skou vill att rederiet ska digitaliseras. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Digitalisering och blockkedjeteknik ska förenkla informationsflödet hos A.P Møller-Mærsk.

När Amazon berättade att de själva planerar att leverera fler paket till sina kunder, sjönk transportjättarna Fedex och UPS på börsen. Nu oroar sig Maersk, världens största rederi, för att e-handelsjättar som Amazon och Alibaba vill ta kontroll över sina egna transporter.

“Om vi inte gör vårt jobb bra, så råder det ingen tvekan om att starka företag som Amazon kommer att titta på möjligheterna att göra ett bättre jobb själva”, säger Maersk vd Søren Skou till Bloomberg.

Rederiets nya strategi är nu bland annat att digitalisera industrin.

Søren Skou säger till Bloomberg att Amazon inte är intresserade av att göra beställningar över telefon eller mejl, en metod som fortfarande är vanlig i rederibranschen. Maersk har också påbörjat ett samarbete med teknikföretaget IBM för att utveckla blockkedjeteknik som ska hantera och spåra handel över landsgränser.

“Amazon vill vara uppkopplade elektroniskt och digitalt så att affärerna genomförs automatiskt”, säger Søren Skou till Bloomberg.

“Det stämmer överrens med vår egna nya strategi. De vill ha containerfrakt från start- till slutdestination och vi vill erbjuda hela tjänsten.”

Läs mer