Techbolaget Football Addicts lanserar nyhetsapp för supportrar

Breakit - Techbolaget Football Addicts lanserar nyhetsapp för supportrar
Foto: Pressbild på medgrundaren Patrik Arnesson.
Breakit
Breakit

Nu lanserar Football Addicts den nya appen Forza News som gör det lättare för fansen att tråla nätet efter information om klubbarna. “Ens favoritlag spelar bara 90 minuter i veckan så att läsa artiklar är en stor del av fotbollskonsumtionen.”, säger medgrundaren Patrik Arnesson.

Breakit
Breakit

Den nya appen samlar artiklar om ens favoritlag från nyhetssajter, bloggar och direkt från klubbarna. Målet för företaget är att användaren ska få alla sina fotbollsnyheter på ett ställe.

“Det vi har lanserat nu är en 1.0-version så den presenterar allt material från alla källor vi bedömer som relevanta. I framtiden tänker vi oss att den ska bli mer anpassad efter varje enskild användare och att man kan blocka enskilda medier som man inte vill läsa.Vissa användare skulle till exempel aldrig läsa något från the Daily Mail och tycker att det är en skvallerblaska. Andra tycker att det kan vara ganska roligt. Det kommer att vara en nyckelfunktion i appen framåt.” säger Patrik Arnesson.

Trots att Football Addicts senaste tiden har rekryterat två journalistprofiler har startup-bolaget inga planer på att börja producera eget material. I konkurrens med appar som Omni och Flipboard satsar ledningen i stället på att anpassa sig till sin nisch.

“Vi har inga redaktörer och producerar inga nyheter själva. Det vi satsar på är att göra appen så fotbollsmässig som möjligt. Om ens lag förlorar vill man ju helst glömma att det har hänt över huvudtaget. Om man vinner blir det såklart tvärt om. Dessutom kan det vara intressant att ta del av nyheter om de viktigaste motståndarna.”, säger Patrik Arnesson.

Nyhetsappen heter Forza News och är ett resultat av det han kallar för 40 procent-tid. Företaget ger sina anställda 40 procent av veckan till att jobba fram nya projekt.

“Vi inspirerades av företaget 3M som började med 15 procent-tid och utvecklade post-it-lappen som ett resultat av det. Syftet är att ha en hög innovationsgrad. Så just nu utvecklar vi fyra olika appar parallellt, så det blir fler lanseringar i år", säger medgrundaren.

Vad de nya apparna har för syfte vill Patrik Arnesson inte uttala sig mycket om.

Men han hintar att en av dem är relaterad till en idé som han berättade om för Breakit under Almedalsveckan tidigare i år.

“Det jag själv jobbar med nu handlar om direkta samarbeten med klubbarna. Bland annat tittar vi på möjligheten för digitala medlemskap i klubbar.” säger han.

Football Addicts är sedan tidigare mest känt för appen Forza Football, som är världens näst största fotbollsapp.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel