Sök

Fredrik Wester kliver tillbaka – nu tar hon över speljätten

Paradox InteractiveGaming

Ebba Ljungerud blir ny vd på Paradox. Foto: TT

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Ebba Ljungerud ersätter Fredrik Wester från och med augusti i år.

Fredrik Wester kliver ned från vd-posten och blir i stället arbetande styrelseordförande. Ersättare blir Ebba Ljungerud som har suttit i Paradox styrelse i fyra år och har varit operativ chef på Unibets moderbolag Kindred Group. 

“Jag tar med mig erfarenheterna från att jobba med digital marknadsföring och nå ut brett till många människor. Jag har haft hand om alla länder, varumärken och kunder och är van vid att leda stora team i snabb tillväxt”, säger Ebba Ljungerud när Breakit når henne över telefon.

Att tacka ja till vd-erbjudandet på Paradox var inget svårt val.

“Det är alltid sorgligt att lämna det man har men det kändes som en ära och en fantastisk möjlighet. Det ska bli så roligt att få jobba med en grupp som är så passionerad och brinner för att göra bra spel som kunderna gillar”.

Hon kliver på vd-posten från och med augusti i år och i samband med det kliver Fredrik Wester istället in i rollen som styrelseordförande på heltid.

“Jag vill ägna mig åt innovation. Det finns många frågor som är viktiga för våra 300 medarbetare, som jag har svårt att hinna med”, säger Fredrik Wester, till DI Digital.

I ett pressmeddelande hyllar Fredrik Wester också den nya vd:n.

“Ebba har bra förståelse för Paradox och vår kultur, en bred och gedigen kompetens och framförallt en stark vilja och ambition att vidareutveckla bolaget”.

Nyheten om vd-bytet kommer i samband med att Paradox släpper sin kvartalsrapport för det fjärde kvartalet.  I rapporten går att läsa att man planerar att släppa det första mobilspelet från sin mobilsatsning under 2018.

"Satsningen handlar om att göra om spel som är mer hardcore till den mobila plattformen. I framtiden är vår ambition att även släppa mobilspel som vårt interna mobilteam har skapat. Dessa mobilspel ska också förläggas av oss och vara baserade på våra varumärken", skriver vd Fredrik Wester i rapporten.

Budskapet är i linje med vad vd:n uppgav för Nyhetsbyrån Direkt för en knapp månad sedan.

"Vi har en del på gång, så det ska bli kul att komma ut med de första grejerna på mobilsidan. Kommer vi inte ut med något i hårdlansering under året har vi underpresterat", sade han då.

Ebba Ljungerud vill inte berätta om några konkreta planer framåt för bolaget, men säger:

“Jag planerar inte att komma in och titta på vad som ska göras om utan min första prioritet är att lära mig verksamheten från grunden. Det finns inga direkta förändringsplaner”.

Läs mer