Nyheten om att friskolekoncernen Thorengruppen startar kurser i hur man blir en influencer och youtuber har fått stor uppmärksamhet.
"Det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden", skrev till exempel gymnasieminister Anna Ekström i ett debattinlägg i Dagens Samhälle.
Hon kallade också skolans nya inriktningar för löjeväckande och verklighetsfrämmande.
Nu går Håkan Wallgren som är gymnasiechef på Thorengruppen ut med en replik i samma tidning där han hänvisar till att ett flertal rapporter pekar på att vartannat arbete kommer automatiseras under de kommande 20 åren och att nya typer av yrken och företag kommer utvecklas. Det innebär att synen på utbildning också behöver förändras.
Bolaget pekar också på att unga i stor utsträckning bytt ut tv-tittandet mot till exempel Youtube, vilket borde leda till nya arbetstillfällen.
"Självklart kommer det behövas arbetskraft inom de traditionella yrkena men det kommer också skapas nya yrken som bland annat kräver fingerfärdighet, originalitet, konstnärlighet, förhandling, förmåga att övertala och omtanke för andra människor. Vi försöker med andra ord att förstå samtiden och samtidigt omfamna vår framtid", skriver han.