Sök

Storägare vill ha bort H&M-chefen: "Inte rätt man för jobbet"

H&M

H&M-chefen Karl-Johan Persson. Foto: Fredrik Sandberg,TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Men Karl-Johan Persson slår tillbaka i intervju.

Det är den ansedda affärstidningen Financial Times som i helgen publicerar en kombinerad analys av den svenska klädjätten H&M och en intervju med dess chef Karl-Johan Persson. 
I artikeln kommer flera större ägare till tals och en av dem, som dock föredrar att vara anonym, vill få bort Karl-Johan Persson från vd-posten:

"Han (Karl-Johan Persson) är definitivt inte rätt man för jobbet. Problemet är att han inte riskerar att få sparken", konstaterar storägaren och syftar på att Karl-Johan Persson och hans familj kontrollerar runt 40 procent av aktiekapitalet och 80 procent av rösterna i bolaget.

Och själv har Karl-Johan Persson inga tankar på att ge upp sin position. Tvärtom andas han i intervjun självförtroende:

"Jag är väldigt motiverad. Jag får frågor om hur jag mår och om jag ska sluta. Jag känner att jag har styrelsens och kollegornas stöd. Vi vet vad vi ska göra, vi har bara inte genomfört uppgifterna tillräckligt bra", säger han till Financial Times reporter.

På onsdag är det upp till bevis för Karl-Johan Persson då han leder H&M:s första kapitalmarknadsdag någonsin. På Cirkus mittemot Gröna Lund på Djurgården i Stockholm ska Karl-Johan Persson då presentera en strategi framåt som kan lugna både investerare och personal. Störst intresse kommer att riktas mot vad Karl-Johan Persson berättar om klädjättens digitala strategi och investerare hoppas också få mer konkreta siffror på hur H&M:s e-handel egentligen går.

Karl-Johan Perssons far Stefan Persson, som tidigare var vd och idag är styrelseordförande i företaget, har nyligen sagt att H&M investerat “många miljarder” i teknikutveckling. Ändå anses H&M ligga efter på e-handelssidan och det är en viktig orsak till att tillväxttakten fallit kraftigt under 2017 och början av 2018.

I intervjun med Financial Times medger Karl-Johan Persson “misstag när det gäller hur butikerna utvecklats” och säger att man kommer testa nya butikskoncept för att komma i kapp konkurrenterna.

“Vår shoppingupplevelse i de fysiska butikerna har inte utvecklats tillräckligt”, menar Karl-Johan Persson.

Samtidigt fäster han stark tilltro till koncepten Cos och & Other Stories. Karl-Johan Persson säger till Financial Times att både dessa varumärken har potential att omsätta 50 miljarder kronor vardera. Idag omsätter Cos runt 10 miljarder kronor och hela H&M 200 miljarder kronor.

Läs mer