Nicklas Storåkers kan kosta Google 133 miljoner – om dagen

Breakit - Nicklas Storåkers kan kosta Google 133 miljoner – om dagen
Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Sökjätten hotas av EU-böter på upp till 4 miljarder – varje månad.
I händelsernas centrum står den svenske entreprenören och investeraren Nicklas Storåkers.

Jon Wahlqvist
Jon Wahlqvist
Webbredaktör

Det small ner som en bomb i somras när EU-kommissionen bötfällde Google med 23 miljarder kronor för brott mot EU:s konkurrensregler. Bakgrunden till boten var att Google under en längre tid gynnat sin egen jämförelsesajt Google shopping mot andra liknande sajter, som till exempel svenska Pricerunner eller Prisjakt. När man sökte efter något på nätet hamnade man först på Google shopping, där priserna dessutom ofta var högre.

I samband med beslutet fick Google 90 dagar på sig att rätta till problemen – annars väntade nya monsterböter. Som ett maxbelopp kan EU döma Google till att betala 4 miljarder kronor i månaden – eller över 133 miljoner om dagen. Mycket pengar även för ett globalt megaföretag.

Just nu pågår det en utvärdering av de förändringar som Google genomfört och som ett led i det var Nicklas Storåkers, vd på Pricerunner, idag nedkallad till Bryssel för att prata med EU-kommissionen på torsdagen.

“Vi är en av flera jämförelsesajter och e-handlare i Europa som kommissionen har velat prata med för att vi ska kunna ge vår syn på frågan.”

Framförallt är det två saker som Google har gjort sen rekordboten.

För det första har man flyttat Google shopping till en annan enhet inom bolaget. För det andra har man skapat Google Shopping ads – där alla kan vara med och buda på platser bland sökträffarna.

Ingen av åtgärderna imponerar på Nicklas Storåkers.

“Google har egentligen bara blandat om korten – i princip har ingenting förändrats. Samtliga europeiska jämförelsesajter vi har talat med delar den synen”.

Vad skulle det innebära för er på Pricerunner om Google fälldes igen?

“Det skulle betyda att EU-kommissionen sätter ett pris på vad det kostar att bryta mot konkurrensreglerna – sen skulle det framförallt vara bra för Europas konsumenter”

Google är annars en viktig partner till Pricerunner och det kan ses lite som att utmana ödet att vittna mot ett av världens största tech-bolag.

“Google är ett fantastiskt bolag på många sätt men det här drabbar Europas konsumenter” säger Nicklas Storåkers.

Exakt när EU-kommissionen utvärdering är klar och frågan kan avgöras är i nuläget oklart.

Nicklas Storåkers var tidigare vd för Avanza, och har investerat i en rad startups. Våren 2016 köpte han, och bland annat H&M:s vd, upp Pricerunner.

Vill du höra mer om detta? Lyssna på Breakits podcast där Stefan Lundell  och Olle Aronsson pratar mer om detta.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel