Kraftig ökning för Ica:s e-handel – nu satsar de på "dark stores"

Breakit - Kraftig ökning för Ica:s e-handel – nu satsar de på "dark stores"

Per Strömberg, vd på Ica-gruppen.

Finwire / Breakit

Ica:s e-handel ökar kraftigt.

Totalt ökade Icas e-handel i fjärde kvartalet med 53 procent jämfört med samma period 2016 varav lösplock 59 procent och ICA Matkassen 31 procent. Under helåret 2017 uppgick försäljningen online till drygt 1,2 miljarder kronor.

Det framgår av bolagets färska kvartalsrapport.

"Vi har en väldigt bra utveckling inom e-handel där marknaden växer med drygt 20 procent och vi växer med drygt 50 procent", säger Icas vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt och tillägger:

"Vi har ett bra tryck i hela vår digitaliseringsresa. Det handlar mycket om e-handel, men det är även många andra viktiga saker som vi driver."

Per Strömberg upprepar också målsättningen om att ungefär 300-350 butiker på sikt kan vara uppkopplade mot e-handelsplattformen. Vid 2017 års slut var drygt 200 Ica-butiker aktiva med e-handel och nära 600 butiker erbjöd Ica Matkassen.

För att ytterligare stärka den digitala affären ska Ica upprätta ett centralt e-handelslager, en så kallad dark store, senast under det tredje kvartalet 2018. Lagret kommer att erbjudas som en tilläggstjänst till Ica-handlarna med plock och leverans. 

"I Stockholm är e-handeln nu så pass stor att tiden är mogen för att erbjuda butikerna centralt plock och leverans. Vi vet att många butiker känner att de inte har plats och tid att sköta plocket i butiken och med den här lösningen kan vi också ge ett förbättrat kunderbjudande med generösa utkörningstider som vi vet efterfrågas av många kunder i Stockholm", säger Anders Svensson, vd Ica Sverige, i ett pressmeddelande.

Det är upp till varje butik att avgöra om de vill anlita Ica:s e-handelslager eftersom Ica-butikerna ägs och drivs av fria handlare, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Nyheten kom i samband med att Ica presenterade sin kvartalsrapport för det sista kvartalet 2017.  Resultatet var i linje med marknadens förväntningar och högre jämfört med föregående år. Bolaget höjer utdelningen till 11 kronor (10,50), väntat var 10,92. 

Omsättningen uppgick till 27 845 miljoner kronor, att jämföra med Bloomberg analytikerkonsensus som låg på 27 781. Rörelseresultatet blev 1 181 miljoner kronor (1 029), väntat rörelseresultat var 1 167. 

Läs fler artiklar
LÄS MER