Sök

Svårladdat för Northvolt – har problem att få ihop finansieringen

Northvolt

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Peter Carlssons gigantiska batteriprojekt saknar merparten av pengarna.

Det har skrivits otaliga artiklar om Tesla-veteranen Peter Carlssons jättefabrik som ska producera batterier till framtidens elbilar. Inom två år vill bolaget ha en stor batterifabrik i Skellefteå och innan dess en testanläggning i Västerås.

På kort sikt kräver satsningen 1 miljard kronor i riskkapital men på lång sikt handlar det om hisnande 40 miljarder kronor.

Nyligen sköt Energimyndigheten till ett stöd på 146 miljoner kronor och Scania, som ägs av den Volkswagen har gått in med närmare 100 miljoner kronor i batteribolaget. I slutet av förra året meddelade Northvolt att man har tecknat ett avtal på 100 miljoner kronor med vindkraftsbolaget Vestas.

I övrigt går det trögt att säkra hem den finansiering som krävs och Peter Carlsson har tvingats revidera sin tidsplan. Dagens Industri  har gått igenom Northvolts aktiebok och hittat några anmärkningsvärda uppgifter. Det visar sig till exempel att den första investeraren som presenterades, ABB, inte finns med som ägare. 

Vestas och Scania äger istället för stamaktier preferensaktier. Och trots att båda bolagen ska ha investerat lika mycket i Northvolt äger dessutom Scania nästan dubbelt så många preferensaktier som Vestas. Villkoren är hemliga enligt Northvolts informationschef Jesper Wigardt.

Kostnaderna för projektet är inte att leka med. På huvudkontoret i Stockholm arbetar runt 60 personer och lönekostnaderna ligger på minst 5 miljoner kronor i månaden enligt Di. Tidningen har pratat med flera aktörer på kapitalmarknaden som vittnar om att projektet “lider av att sväva i ett gränsland för industriella aktörer, någonstans mellan teknikprojekt och finansiella investeringar”.  

Peter Carlsson har inte velat svara på några frågor om finansieringen utan det är Jesper Wigardt som uttalar sig i artikeln. Inte heller han vill ge några detaljerade uppgifter men medger att processen kring finansieringen har tagit “lite längre tid” än vad man hoppades på.

“Med det sagt är ambitionen fortfarande att börja bygga i Västerås under våren för demolinan. Så den har inte påverkats”, säger han till Di.

Läs mer