Sök

Vobling köper upp TV4-topparnas VR-bolag Rayvr

RayvrVR

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Per Åström och Cecilia Beck-Friis hoppar av när Rayvr får nya ägare.

Virtual reality-branschen – VR – och augmented reality – AR – har de senaste åren haussats som det nya stora inom tech, bland annat av undertecknad. Men någon kommersiell explosion har det inte blivit. Hajpen lade sig fort och fortfarande finns försvinnande få VR-headset på den globala marknaden.

Ett bolag som trots detta lyckats bra med sin satsning är Vobling. Bolaget tar konsultuppdrag och utvecklar VR-lösningar och AR-lösningar för andra företag. På kundlistan hittar man bland annat Tobii, Saab och en rad svenska fastighetsbolag.

Under sitt senaste räkenskapsår omsatte bolaget drygt 6 miljoner kronor med en rörelsemarginal på närmare 20 procent.

Nu berättar bolaget att man köper upp konkurrenten Rayvr. Bakom det uppköpta bolaget står de tidigare TV4-topparna Cecilia Beck-Friis, Per Åström och Anders Ribbing.

“Det känns jättekul. Det är väldigt roligt att vi får möjligheten att förvärva Rayvr och att Anders som är vd börjar hos oss och säkerställer en bra och smidig sammanslagning”, säger Patrik Hansson, vd på Vobling.

Efter affären lämnar alltså Per Åström och Cecilia Beck-Friis Rayvr.

Det innebär att Vobling endast ökar arbetsstyrkan från 20 till 21 personer, plus en handfull frilansare som varit kopplade till Rayvr.

Man kan då fråga sig vad Vobling egentligen köper.

Patrik Hansson berättar att bolaget bland annat stärker sitt strategiska arbete med Anders Ribbings kompetens, men att Rayvr också har en produktportfölj som bolaget vill åt.

“Det finns flera mjukvaror de har utvecklat och som är under utveckling, som vi inte kan prata om just nu. Och sedan de faktiska kunderna då”, säger han.

Hur mycket Vobling betalar för konkurrenten vill han inte kommentera, men klart är att köpet inte innebär några ägarförändringar i Vobling.

Cecilia Beck-Friis landade redan i höstas ett nytt toppjobb.

Läs mer