Sök

Apoteas vd Pär Svärdson tror på stark tillväxt för nätapoteken

Apoteae-handelApotek

Pär Svärdson, vd på Apotea. Foto: TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Pär Svärdson välkomnar konkurrensen.

Samtidigt som e-handeln för apoteksprodukter är relativt liten etablerar sig allt fler aktörer på nätet. Apoteas vd Pär Svärdson tror att onlinehandeln kan växa till att stå för 10 procent av totalmarknaden under 2018, och han välkomnar den ökade konkurrensen.

"Jag skulle tro att det inte är helt omöjligt att det börjar närma sig 10 procent i år. Det har gått väldigt fort. När jag började med läkemedel 2012 var det noll", säger han till Finwire.

Det skulle innebära en skarp uppgång från dagens cirka 6 procent, men ändå vara en relativt liten andel sett till andra produktkategorier. Anledningen till att näthandeln för apoteksprodukter är jämförelsevis liten beror enligt Pär Svärdson på att den kom igång relativt sent på grund av det tidigare statliga monopolet.

"Kunderna har nog funnits där hela tiden, det är bara regleringen av marknaden som har gjort att det ligger efter. Egentligen kan man på många sätt se apoteksprodukter som den närmast optimala näthandelsprodukten", säger han.

"Man brukar säga att det e-handeln har svårast med är själva upplevelsen. Det som är grejen med apoteksvaror är att det i många fall är tråkiga produkter. Det är ingen som säger "jag ska bara glida in på ett apotek och kolla alvedonhyllan".

Ytterligare anledningar är enligt vd:n hälsoaspekten i att kunna beställa sina mediciner utan att lämna hemmet och att genom rådgivning per telefon och mejl slippa skylta med sin sjukdomsbild.

Apotea är med sina 1,5 miljarder kronor i omsättning under 2017 det största nätapoteket i Sverige, men endast en knapp tiondel så stora som den största aktören på totalmarknaden, statliga Apoteket AB. Samtidigt har bolaget vuxit snabbt. Förra året ökade omsättningen med 55 procent och försäljningen har femfaldigats på tre år. I år är målet att nå en omsättning på 2 miljarder kronor.

I dag har Apotea enligt Pär Svärdson uppskattningsvis 55-60 procent av näthandeln för apoteksprodukter. Han tror att marknadsandelen kommer att försvaras under 2018, och att bolagets andel av totalmarknaden kommer att öka från 4 till cirka 5,5 procent under året.

I höstas meddelade Axfood att man tillsammans med Axel Johnson-gruppens investeringsbolag Novax startar ett eget digitalt nätapotek vid namn Apohem. Något datum för lanseringen har inte kommunicerats ännu. Sedan tidigare hör mindre spelare som iApotek, noterat på Aktietorget, till konkurrenterna.

Apotea-chefen välkomnar den tilltagande konkurrensen som han menar kommer att hjälpa till att bygga marknaden och skapa nya tjänster för konsumenterna.

"Hade de startat när vi omsatte några hundra miljoner hade det varit lite lättare. Det är klart att det är lite tufft att skrapa fram första kunden om vi omsätter runt 2 miljarder. Man får lite smådriftsnackdelar. De har en rejäl uppförsbacke, men de är duktiga och ska bli en ren e-handelsaktör och så jag tycker det ska bli jättebra", säger Svärdson.

Samtidigt får Apotea även ökad konkurrens från de fysiska apoteken. Apotek Hjärtat, som är den största icke-statliga aktören och ägs av ICA Gruppen, meddelade i januari att man går på en "digital offensiv" och ska fördubbla sortimentet på nätet till 10 000 artiklar.

"Gamla traditionella butiker kan öppna en e-handelssajt, men man blir ingen e-handlare bara för det", menar Apotea-vd:n och argumenterar för att resten av organisationen i en traditionell butikskedja ofta motarbetar e-handeln. En annan anledning är prisproblematiken, där fysiska apotek måste ha högre priser mot kund än nätapoteken.

"Sen ska man tillägga att Apoteket AB ändå än mer än tio gånger större än oss, den fördelen har de absolut. Men jag är inte jätteorolig över de fysiska butikskedjorna", konkluderar han.

Sven Hagströmers börsnoterade investmentbolag Creades är en av ägarna i Apotea med 5 procent av kapitalet. Andra större ägare inkluderar Sjätte AP-fonden och Ernström & C:O.

Läs mer