Sök

Så ska Daniel Wellington hitta den perfekta platsen för sina butiker

Daniel Wellingtone-handel

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Daniel Wellington ska använda AI för att hitta den perfekta platsen för klockbutikerna.

Klockföretaget Daniel Wellington har varit en enorm succé. I somras kunde Breakit avslöja att bolaget omsatte 2 miljarder – och gjorde vinst på 1 miljard. Det innebär att företaget har gjort hisnande två milljarder i vinst på bara fyra år. 

En stor del i framgångsreceptet har varit användandet av influencers och marknadsföring i sociala medier och i dagsläget närmar sig klockföretaget 4 miljoner följare på Instagram. 

Men så i höstas kom den något överraskande nyheten att mannen bakom Daniel Wellington, svenske Filip Tysander, planerade att öppna hela 300 nya butiker. Detta i en tid då många modebutiker runt om i världen kämpar med att ställa om från just fysiska butiker till digitala.

Nu skriver E-handel.se att placeringen av butikerna i Nordamerika kommer att bestämmas med hjälp av artificiell intelligens (AI) och så kallad machine learning. 

"Den data som tas fram och analyseras är så pass träffsäker att vi utifrån den kan identifiera exakt i vilket område och på vilken gata Daniel Wellingtons målgrupp finns", säger Pär Eliasson, vd på konsultföretaget Ateles som fått uppdraget av Daniel Wellington.

Läs mer