Sök

Vd:n slutar på vårdjätte – ska investera tungt i AI

DoctrinCapioDigital vårdcentral

Foto: Istockphotos/Doctrin/Capio.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Vårdjätten Capio vill digitalisera vården med hjälp av bland annat artificiell intelligens.

Under onsdagsmorgonen stod det klart att Thomas Berglund lämnar vd-rollen på vårdjätten Capio, efter sex år på posten. Han fortsätter som vd fram tills att en ersättare finns på plats, och en rekryteringsprocess har inletts.

"Capio går nu in i nästa fas av utveckling, där det digitala genombrottet kommer att ge sjukvårdens medarbetare fantastiska nya redskap och patienten helt ny tillgänglighet, kunskap och inflytande över sin vård”, säger Thomas Berglund, enligt Nyhetsbyrån Finwire.

Vårdföretaget Capio satsar just nu hårt på digitala lösningar och har tidigare investerat totalt 62 miljoner kronor i svenska Doctrin. Vårdstartupen har skapat ett digitalt formulär där patienterna skriver in sina symptom och förväntningar inför sitt besök.

Beskedet om hans avgång kom i samma veva som Capio presenterade sitt resultat för det fjärde kvartalet. Omsättningen uppgick till 4077 miljoner kronor och resultatet före skatt landade på 177 miljoner kronor. 

I rapporten lyfter Capio bland annat sin satsning på digitala vårdbesök samt arbetet med Doctrin. Vårdjätten konstaterar att digitaliseringen är viktig för att sänka samhällets kostnader för sjukvården.

Capios digitala tjänsterna har hittills erbjudits till 450.000 listade patienter i primärvården. Ytterligare 300.000 patienter väntas ta del av dem under året, och en satsning ska även ske i Norge. 

Capio skriver att nästa steg är att utveckla algoritmerna med artificiell intelligens (AI), där de blir självlärande genom behandlingar och medicinska resultat. Det här innebär att de sjukdomsfall som är mindre allvarliga kan diagnosers och behandlas helt digitalt. Vårdjätten konstaterar vidare att läkarbesök på en vårdcentral kostar runt tre gånger mer än ett digitalt besök. 

”Därmed är digitalisering så mycket mer än ett “digitalt” telefon- eller videosamtal, det är att använda kraften i vad vi kallar ”big data”, skriver Capio.

Läs mer