Brasilien är en av världens största tillväxtekonomier med 210 miljoner invånare, och på senare år har ett antal svenska startups riktat sina blickar dit. Wifi-företaget Instabridge, betalbolaget Izettle och låneplattformen Finanzero är tre svenska bolag som har verksamhet i Brasilien.
För Instabridges del är Brasilien den viktigaste marknaden. Affärsidén går ut på att genom en app koppla upp användare mot närliggande wifi för att hjälpa dem spara mobildata. Sedan Instabridge gick in i Brasilien för två år sedan har appen laddats ner nästan 11 miljoner gånger. I slutet av 2017 låg antalet nedladdningar på 17 miljoner globalt.
“Brasilianare är ett entusiastiskt folk som gillar en hit. Går några igång på er produkt är chansen stor att väldigt många kommer göra det. Trots stora inkomstskillnader och geografiska skillnader, är den brasilianska kulturen så stark att brasilianare på vissa sätt kan ses som en homogen grupp. Om ni väl lyckas kan ni därför lyckas ordentligt”, säger Paula Dahlström, expansionsansvarig på Instabridge.
Vi tog hjälp av henne och Lise Alm, VP Business på Volumental och tidigare bolagsjurist på Spotify. Dessutom driver Lise tillsammans med Ulrika Viklund och Åsa Lidén, Spira Globalt, ett nätverk för startups som jobbar med internationell expansion.
Här är deras bästa tips för att lansera i Brasilien:
1. Sätt dig in i prisbilden innan du börjar förhandla
“Många priser i Brasilien är minst sagt förhandlingsbara. Listpriserna på exempelvis PR-byråer är aldrig skrivna i sten. Som startup kan du spara mycket genom att först höra dig för med lokala startups och fråga dem vilka byråer de använder och vad de betalar dem, innan du ens själv börjar scouta efter byrå. Vi ville testa flera mätbara PR-strategier, samtidigt som vi ville utvärdera flera olika PR-byråer - allt detta givetvis på kort tid”, säger Paula Dahlström.
Efter att ha varit i kontakt med några lokala startups fick hon reda på vad de betalar för PR samt blev rekommenderade ett antal specifika byråer. På så sätt kunde Instabridge under en period testa fyra strategier och byråer simultant till priset av vad en enda byrå skulle kunna ha tagit betalt.
“Börjar du förhandla på listprisnivå är det svårare att få ner priset till vad det skulle kunna bli, än om du inleder förhandlingen med att nämna en rimlig summa att utgå ifrån. Ingen vill tappa ansiktet, så det är skönare för alla parter om du diskret visar att du har koll och förhandlar vänligt men tydligt”, säger Paula Dahlström.
2. Du kan ha en stark lokal närvaro utan att bilda ett lokalt bolag
“Det är viktigt med närvaro när man går in i ett land som Brasilien. Du behöver vara lyhörd på ditt community eller dina kunder. När det kommer till marknadsföring och PR kan du välja mellan att förlita dig på en lokal extern byrå och troligtvis betala mer och få mycket mindre för pengarna, eller att skaffa dig lokal inhouse-expertis på plats som både kan representera företaget i intervjuer men även komma med avgörande kulturella insikter”, säger Paula Dahlström.
En stark lokal närvaro ska däremot inte sammanblandas med ett lokalt bolag. Lise Alm tipsar om att aldrig sätta upp ett sådant om du inte måste.
“Det tar tid, kostar pengar och huvudvärk och är ofta inte relevant i ett inledningsskede. Fundera på om det verkligen måste till ett bolag eller om du kan utgå från det svenska bolaget. Den viktigaste anledningen till att sätta upp bolag är oftast skatt- och pengaflöden. Detta kan helt klart vara relevant, men om ni ska skatteplanera, tänk inte för stort förrän ni faktiskt är stora. Att försöka vara smart kostar ofta mer än det smakar när det rör sig om relativt små belopp initialt”, säger hon.
Övriga anledningar kan vara legala skäl - till exempel att landet kräver det, men det är relativt ovanligt. Det kan även finnas operativa skäl, som att du ska anställa många lokalt, ingå många lokala avtal eller upprätta bankkonton. Ofta kräver det fortfarande inte något lokalt bolag, men efter ett tag kan det helt enkelt bli lättare.
“Räkna aldrig med mindre än 6 månader för att sätta upp ett lokalt bolag i Brasilien. En bra partner för detta är Business Sweden. Underskatta inte vad brasiliansk byråkrati kostar i form av administration och räkna med en heltidsanställd för att sköta pappersarbetet även om det bara handlar om ett litet bolag i Brasilien”, säger Lise Alm.
3. Det är jurist-tätt
“Alla älskar vi väl jurister och Brasilien är ett av de länder i världen med flest advokater per capita. Det märks inte minst i möten där motparten gärna har med sin advokat utan att det behöver vara något dramatiskt i det. Dock är det bra att ni själva på ett tidigt stadium har en lokal advokatbyrå som ni kan vända er till om det skulle dyka upp någon fråga längs vägen eller ett reellt problem. Välj en advokatbyrå och kom överens om priset. Efter det kan det bli så att ni inte behöver använda er av byrån men det är bra att ha allt färdigt om ni helt plötsligt skulle behöva”, säger Paula Dahlström.
4. Se till att ni kan få ut pengarna
“Förbered er på att det är svårt att få in och ut pengar ur Brasilien på grund av skatt- och regelverk. När ni vet hur ni ska tjäna pengar undersök i samma skede hur ni ska få ut dem ur landet, så länge ni inte är okej med att återinvestera dem inom landet. Här kommer ni behöva ta hjälp av en rådgivare”, säger Lise Alm.