Zound industries i avtal med Adidas – ska göra hörlurar med giganten

Breakit - Zound industries i avtal med Adidas – ska göra hörlurar med giganten
Pernilla Ekman, vd på Zound industries.
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Den svenska hörlurstillverkaren Zound Industries har skrivit på ett exklusivt avtal med Adidas, kan Breakit avslöja.
"En fantastisk möjlighet", säger bolagets vd Pernilla Ekman.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries har de senaste åren växt i snabb takt. Bolaget sprängde miljardvallen sett till försäljning 2016, och bakgrunden till den snabba tillväxten är bland annat ett mycket lyckat samarbete med varumärket Marshall.

Breakit har tidigare kunnat berätta att Marshall-produkterna står för cirka 60-70 procent av bolagets intäkter.

Nu har Zound Industries tecknet ett nytt, potentiellt väldigt viktigt, avtal. Det svenska bolaget ska börja göra hörlurar tillsammans med kläd- och sportgiganten Adidas.

“Vi är väldigt stolta och glada över partnerskapet med Adidas, som är ett av världens största varumärken. Vi ser det som ett kvitto på vår framgångsrika resa", säger bolagets vd Pernilla Ekman till Breakit.

Licensavtalet, som är exklusivt, sträcker sig fram till 2024, och innefattar både Adidas Sports och Adidas Originals. Zound kommer att utveckla och producera alla Adidas ljudprodukter, och de första hörlurarna väntas stå klara 2019.

“Sport är en starkt växande kategori för hörlurar och vi ser det här som en fantastisk möjlighet för att fortsätta vår tillväxt.”

Exakt hur stor affären kan komma att bli för bolaget vill hon däremot inte sia om.

“Men det är självklart en god möjlighet för oss att växa vidare", säger Pernilla Ekman, som inte heller vill avslöja några siffror för 2017.

Att licensavtal av den här typen har varit en framgångsrik modell för Zound råder det ingen tvekan om. Det nuvarande avtalet med Marshall väntas gå ut någon gång de kommande åren, och Zound har under en längre tid förhandlat med Marshall om en förlängning.

“Adidas har sett att modellen är framgångsrik, det har vi kunnat visa med Marshall. Vad gäller Marshall så har vi ett flerårigt avtal som gäller men jag vill inte kommentera några detaljer kring det mer än att vi diskuterar en förlängning", säger Pernilla Ekman om förhandlingarna.

Varför drar det ut på tiden?

“Det är ett väldigt viktigt avtal för båda parter.”

Zound Industries har i flera år varit en het börskandidat, men avsaknaden av ett långsiktigt avtal med Marshall är en av orsakerna till att en notering ännu inte blivit av.

Storägaren Tommy Jacobson har tidigare sagt att ett nytt avtal måste löpa över minst 15 år.

"Vi tittar alltid på alternativ för framtida finansiering, och börsen är självklart ett naturligt alternativ. Det är ett av flera spår, men inga beslut är fattade, säger Pernilla Ekman."

Förutom att samarbeta med andra varumärken står Zound bland annat bakom hörlurs- och högtalarvarumärket Urbanears. Bolaget har tidigare även satsat på idag skrotade varumärken som Coloud, Molami samt en egen Marshall-smartphone. 

Bland bolagets investerare återfinns bland annat Telia Company, Time Equity Partners, Waheed Alli, tidigare styrelseordförande i miljardbolaget Asos och Tommy Jacobsons riskkapitalbolag Varenne.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel