Sök

Odd Mollys vd Anna Attemark lämnar – Jennie Högstedt Björk tar över

Odd Molly

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Modebolaget Odd Mollys vd Anna Attemark har meddelat styrelsen att hon kommer att lämna klädbolaget.

Klädbolaget Odd Molly, som grundades av entreprenörsprofilen Per Holknekt, har de senaste åren satsat stenhårt på sin e-handel. Sajten ehandel.se har tidigare rapporterat att bolagets e-handel i dagsläget är det som driver bolagets tillväxt.

Bolaget har i övrigt ett tufft år i bagaget. De senaste 12 månaderna har aktiekursen backat med över 58 procent.

Nu står det klart att klädbolaget tappar sin vd Anna Attemark. Hon har sex månaders uppsägningstid, därefter kommer Jennie Högstedt Björk, idag vice vd och sortimentschef, att ta över posten.

"Jag är väldigt stolt över den förändringsresa vi tillsammans genomfört på Odd Molly, och det är med stort vemod jag fattat beslutet att gå vidare från detta fantastiska team och Mollys unika livsstilskoncept. Samtidigt är jag övertygad om att det är rätt tillfälle för en ny kraft att ta vid efter mina snart sju år som vd. Att Jennie väljer att ta stafettpinnen gör beslutet lättare", säger Anna Attemark, avgående vd.

Anna Attemark och Jennie Högstedt Björk kom båda till Odd Molly i december 2011 och har lett bolaget genom ett omfattande förändringsarbete, från en situation med vikande försäljning till en stärkt position och ökad försäljning i en marknad i stor omvandling.

Patrik Tillman, styrelsens ordförande, kommenterar avhoppet:

"Jag beklagar Anna Attemarks beslut att lämna sin roll på Odd Molly, men är samtidigt mycket glad över att Jennie Högstedt Björk valt att tacka ja till att växla upp sitt ansvar när Anna lämnar. Under Annas tid som vd har Odd Molly tagit kontroll över distributionen på våra nyckelmarknader och tidigt satsat på försäljning i digitala kanaler, där Odd Mollys webbshop sedan start utvecklats mycket starkt och idag svarar för en avsevärd del av den totala försäljningen. Förutom den kontinuitet vi får när Jennie tar vid får vi fortsatt stor glädje av hennes erfarenhet inom digital försäljning och sortimentsutveckling och -styrning."

Odd Molly omsatte 423 miljoner kronor under 2016 med ett vinstresultat på 24 miljoner kronor.

Beskedet fick inledningsvis Odd Mollys aktiekurs att rasa med 8 procent. Under måndagsförmiddagen vände kursen dock uppåt igen. 

Läs mer