Sök

Därför älskar jag tråkiga startups

Techbubbla

En bild för att illustrera min kärlek till tråkiga techbolag. FOTO: Flickr/

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Techbolag som ägnar sig åt underhållning och social kommunikation stjäl ofta uppmärksamhet från branschkolleger med torra, mindre publiktillvända produkter. Men när techbubblan spricker kommer den sistnämnda kategorin att stå som segrare.

Två startup-företagare går på krogen. Den ene har byggt en app som hjälper folk att hitta ny musik, den andra har tagit fram en ny betallösning som förenklar småföretagares vardag.

Entreprenör nummer ett, vi kan kalla honom Patrik, kan visa upp sin app för de andra kroggästerna som direkt förstår idén med tjänsten. Han hamnar snabbt i festens centrum och alla vill veta mer om hans bolag.

Patrik driver vad jag brukar kalla för en DJ-startup - ett bolag som arrangerar bra fester men där affärsidén är oklar.

Den andra företagaren heter Anna. Hennes betallösning går inte att visa direkt i mobilen och idén är svår att få grepp om till en början. Alla ler artigt när hon berättar om sin idé - men hon får inga följdfrågor. Hon går hem ensam.

I en tid då startupföretagare hyllas som rockstjärnor är det lockande att försöka bli som Patrik. Vi medier bidrar till det genom att i viss mån premiera "roliga" företag med utåtriktade grundare och idéer som alla kan förstå.

Själv tänker jag tvärtom. Jag älskar bolag med torra idéer som att effektivisera annonsering, göra bokföring enklare och reducera energiförbrukningen inom sågverksindustrin.

Det gör jag inte bara för att det känns sympatiskt.

Min vurm för tråkiga startups beror på att jag tror att de har större chans att lyckas. Jag tror helt enkelt att folk är mer benägna att börja använda en tjänst som tar bort negativa upplevelser än en tjänst som adderar positiva upplevelser.

I en värld där vi har all möjlig underhållning bara ett klick bort är det smärtan - inte njutningen - som startups borde koncentrera sig på. En startup som ser till att jag slipper sortera mina kvitton två timmar i månaden kommer att lyckas bättre än en som hjälper mig att hitta ny underhållning.

Torra startups har också en tendens att redan tidigt fokusera på att få intäkter, till skillnad från rolighetsbolag som helst ser till att öka användarbasen innan de monetariserar.

Än så länge funkar det fint för båda sorterna. Men den dag då luften pyser ur techbubblan och riskkapitalkranen sinar riskerar DJ-bolagen att gå under - medan de trista techbolagen lever vidare.

Läs mer