Breakit - Sökte 300 jobb på fyra månader – nu leder han Nigerias Blocket
Zakaria Hersi, till vänster. Pressbilder Efritin, Flickr/Robert

Sökte 300 jobb på fyra månader – nu leder han Nigerias Blocket

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
15 aug 2015, kl 21:34

Zakaria Hersis största utmaning med sajten Efritin är att få kunderna att lita på bolaget. Det har han har löst genom att anställa 30 motorcyklister. Men vägen till rollen som företagsledare har varit långt ifrån spikrak.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
15 aug 2015, kl 21:34

Svenske Zakaria Hersi leder köp- och säljsajten Efritin i Nigeria. På fem månader har han tagit bolaget från en till 150 anställda.

”I januari till mars var jag helt ensam. Då fanns det veckor när jag intervjuade 120 personer på två dagar. Det var viktigt för oss att hitta bra seniora chefer. Jag är med och startar alla avdelningar, men sedan är det chefen som måste styra upp”, berättar Zakaria Hersi.

Han säger att det är lätt att hitta utbildad och driven personal.

”Arbetslösheten är väldigt hög i Nigeria och vi har anställt många nyexaminerade personer. Det skapar en bra lojalitet för företaget och det är många som avancerar snabbt i organisationen”, säger Zakaria Hersi.

Efritin ägs av svenska Saltside som har startat upp liknande företag i Bangladesh, Ghana och Sri Lanka. Saltside har i sin tur investmentbolaget Kinnevik som största ägare.

Affärsidén påminner om Blockets modell, men istället för att ta betalt för radannons som läggs upp ska sajten finansieras av vanliga bannerannonser. Dessutom kan den som vill få sin radannons att synas mer än andra betala extra, lite som med sökord på Google.

”Men vi räknar inte med att tjäna något under de första två åren. Först ska vi bygga upp varumärket och få in användarna”, säger Zakaria Hersi.

Bolaget har kommit en bit på väg. Appen har redan 100.000 nedladdningar och förra veckan lanserade bolaget också en sajt.

Zakaria Hersi säger att tjänsten fyller ett tomrum.

”Du måste anpassa affärsmodellen till hur det ser ut lokalt. Vi har skapat det som har saknats på marknaden i classifieds (radannonser). Det är många som känner till att man kan köpa och sälja på nätet, men det är få som vågar använda det. Vi har jobbat med att bygga upp tilliten", säger han.

Det innebär att när någon första gången lägger upp en annons på sajten så åker någon i personalen ut till den personen för att fotografera personen och deras id-kort. Det är också Efritin, ingen underleverantör, som sköter leveranser och betalningar mellan köparen och säljaren.

”Infrastrukturen är inte så bra. Det blir problem med elen för nästan allting drivs av bensin. Ett tag var det slut på bensin och då stängde telekombolag och banker ner. Det är klart att det är svårt att driva företag under sådana förhållanden. Det var därför vi väntade med att lansera sajten tills vi visste att vi kunde hantera det operationellt", 

Zakaria Hersi berättar att bolaget från början använde vi bussar och bilar för att åka runt till alla användare, men att Efritin då inte hann med att besöka så många som de skulle.

"Nu har vi 30 personer som åker runt på motorcykel. Det fungerar mycket bättre. Vi finns i Nigerias åtta största län och når 96 procent av alla som har tillgång till internet. Bara i Lagos bor det 21 miljoner människor så det är en stor marknad”, säger han.

Han säger att han aldrig tvekade att ta jobbet, trots att han visste att det skulle bli tufft.

”Det är inte varje dag du får möjligheten till att starta upp en sådan här verksamhet från scratch. Jag har fått ganska mycket frihet att bygga upp det här och sedan har vi haft bra resurser från Saltside och Kinnevik. De visste att jag kunde starta upp ett företag i ett annat land och bygga upp ett team för det har jag gjort tidigare”, säger Zakaria Hersi.

Direkt efter att ha tagit examen började han jobba för Exportrådet i Kenya. Sex månader senare halkade han in på entreprenörsbanan när han försökte köpa en internetrouter.

”Det fanns inga. På den tiden körde alla i Nairobi med satellitparaboler, men jag ville ha en router så jag ringde runt till olika tillverkare”, berättar Zakaria Hersi.

Till slut fick han tag på ett företag i USA som erbjöd sig att leverera till honom – om han köpte minst 100 routers.

”Jag sa att jag ville ha dem, sedan köpte jag Gula sidorna-katalogen och började ringa runt till olika databutiker. Till slut hade jag sålt de andra 99 och sedan började butikerna ringa upp för att få fler och jag började sälja till olika hotell och kontor”, berättar han.

Tolv månader senare hade han byggt upp ett etablerat företag som hjälpte andra bolag med att skaffa it-utrustning.

Han behåll it-bolaget i ytterligare ett år innan han sålde det och flyttade hem till Sverige. Här ville han snabbt få tag på ett nytt jobb – något som visade sig lättare sagt än gjort.

”Jag har somalisk bakgrund och förutsättningarna för att vara somalier i Sverige är jättetuffa. På fyra månader sökte jag 300 jobb och fick inte ens komma på intervju”, säger Zakaria Hersi.

Han trodde att hans utländska namn avskräckte och var säker på att om någon i alla fall öppnade hans CV och läste det, så skulle han i alla fall få komma på intervju. För att prova sin teori gjorde han en ny mejladress med nytt namn.

”Jag heter egentligen Zakaria Abdulkadir Hersi, men jag tog bort Abdulkadir och lade till ett s efter Zakaria för att det inte skulle se så utländskt ut. Jag skickade två mejl och blev kallad till två intervjuer", berättar han.

Då bestämde han sig för att dra igång välgörenhetsorganisationen S.A.V.E. med andra svensk-somalier och fokusera på det i stället.

”Vi var med hos Filip och Fredrik och i Nyhetsmorgon, så vi fick mycket uppmärksamhet och det gick bra för oss”, säger han.

Till slut var det startupbranschen som fick honom att satsa på företagarkarriären igen. Zakaria Hersi engagerade sig i nätverket Young Entrepreneurs of Sweden - och hittade hem.

”I startupvärlden är det ingen som bryr sig om vilket namn eller vilken bakgrund du har. I traditionella svenska företag går många mer på hur du passar in i företagets fikarum än hur du kan skapa värde i bolaget. Startups ser Sverige som en testmarknad och tänker globalt. Traditionella företag har inte samma tankesätt”, säger Zakaria Hersi.

Han jobbade för techbolaget Coursio i två år innan han åkte runt i världen för att bygga upp kontor åt Besedo - ett företag som hjälper Blocket-kloner runtom i världen med teknikutveckling.

2012 fick han kontakt med Saltside.

”När Nigeria kom upp visste jag att det skulle vara det svåraste jag kunde göra”, säger han.

Det beslutet har han inte ångrat. Nu är han fast besluten att se bolaget utvecklas.

”Det är min bebis och jag vill vara med hela vägen. Vi är här för att vinna marknaden. Det ska vara en vardagsgrej att gå in på Efritin, precis som folk går in på Blocket hemma. Jag vill se att det här bolaget blir ett av de största nigerianska startupföretagen”, säger Zakaria Hersi.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel