Sök

USA laddar för Super Bowl – så mycket lägger jättarna på sin annonsering

Reklam

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

NBC beräknas dra in 4 miljarder kronor i annonsintäkter på Super Bowl.
Amazon tillhör jättarna som satsar mångmiljoner för att synas under eventet.

I dag går Super Bowl, finalmatchen inom USA:s nationella liga i amerikansk fotboll, av stapeln.

Sändningen brukar dra över 100 miljoner tittare och annonsintäkterna innebär såklart en guldgruva för tv-kanalerna. Reklamfilmerna som visas under sändningen tenderar att få mycket uppmärksamhet.

Dagens Media har tidigare rapporterat att kostnaden för 30 sekunders reklam beräknas ligga på runt 50 miljoner kronor. Det krävs med andra ord en hel del pengar i bagaget för landa reklamutrymme i Super Bowl – vilket gör att vi kommer att se reklam från jättar som Amazon, Coca-Cola och Pepsi.

I år är det NBC som har rättigheterna till Super Bowl som förväntas dra in runt 4 miljarder kronor i annonsintäkter, enligt Adweek.

Under gårdagen, 48 timmar innan matchen, meddelade NBC att allt reklamutrymme är fyllt. 

De uppger vidare att det handlar om rekordintäkter och att intresset från annonsörerna aldrig varit så högt.

NBC har satsat på att dra igång reklamförsäljningen tidigt i år, bland annat för att det konkurrerar med vinter OS. Det uppges ändå ha varit lite kämpigt på sluttampen där bland annat Wix bestämde sig för att delta i reklamfesten.

Under 2014 la klädjätten H&M 24 miljoner kronor på Super Bowl där man visade upp en reklamfilm med fotbollsstjärnan David Beckham.

Det är MTG som sänder Super Bowl i Sverige och vi har tidigare rapporterat om att de säkrat rättigheterna. 

Läs mer