Sök

Uppgifter: Tre svenska klädmärken är på väg att säljas

Foto: Leif R Jansson/SCANPIX.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Oscar Jacobson, Didriksons och Peak Performance ska vara på väg att bli till salu.

Det fortsätter att röra på sig inom den svenska klädhandeln.

De svenska klädmärkena Oscar Jacobson, Didriksons och Peak Performance är på väg att bli till salu, rapporterar Dagens industri med hänvisning till källor.

Oscar Jacobson, som säljer herrkläder och ägs av riskkapitalbolaget Valedo, omsatte runt 300 miljoner kronor under förra året. Bolagets onlineförsäljning uppges växa starkt såväl i Sverige som i Norge och Tyskland.

Just e-handeln är annars något som har bidragit till riktigt tuffa tider för klädbranschen – där många spelare kämpar för att anpassa sig till digitaliseringen och den växande e-handeln.

I början av året kom exempelvis beskedet om att det svenska klädmärket Boomerang, som varit verksamma i över 40 år, gick i konkurs. Orsaken ska vara den misslyckade e-handeln och kort därefter stod det klart att Tisenhultgruppen, som ägs av familjen Börjesson, tar över varumärket.

Enligt Di uppges det norska riskkapitalbolaget Herkules vara beredda att sälja sport- och fritidsmärket Didriksons. Bolaget räknar med en försäljning på över 500 miljoner kronor i år,  vilket skulle innebära en ökning med 15 procent jämfört med förra året. En växande e-handel hos återförsäljare ska ha drivit siffrorna. 

Peak Performance sålde i sin tur för runt en miljard danska kronor under tolvmånadersperioden fram till september ifjol, men visar den svagaste tillväxten bland de tre bolagen.

Bolagens ägare ska ha avböjt att kommentera Di:s uppgifter men riskkapitalbolag eller branschspelare uppges vara troliga köpare.

Breakit har återkommande rapporterat om den så kallade butiksdöden. Efter en riktig brakförlust har bland annat Indiska beslutar sig för att stänga ned ett 20-tal fysiska butiker.

Klädjätten H&M har också stängt ned butiker och är en av de aktörer som kämpar hårt för att få fart på e-handeln. I december presenterades svaga försäljningssiffror och i dagarna kom nyheten om att bolaget startar marknadsplatsen Afound där externa, etablerade modevarumärken kommer att säljas till låga priser.

Läs mer