Sök

The North Alliance köper upp Skellefteå-baserade designbyrån North Kingdom

North KingdomNorth Alliance

Teamet bakom North Kingdom. (Roger Stighäll 2 från vänster).

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Tech- och designbyrån North Kingdom, med kunder som Google och Snapchat, köps upp.
"Vårt nordsvenska arv har format vårt förhållningssätt till att göra affärer", säger vd:n Roger Stighäll.

Den Skellefteå-baserade digitala designbyrån North Kingdom köps upp av North Alliance.

North Alliance är en stor nordisk kommunikationskoncern som tidigare bland annat lagt vantarna på svenska Making Waves.

Att North Kingdom, som grundades av Robert Lindström och Roger Stighäll för femton år sedan, lockar är föga förvånande.

Bolaget har idag även kontor i Los Angeles med jättar som Google, Snapchat och Netflix på sin kundlista. Genom köpet hoppas North Alliance stärka sin satsning både i USA och på den nordiska marknaden.

Prislappen är ingenting som kommunicerats av parterna.

”Nu kommer vi kunna utmana och utvecklas tillsammans. Vi har en stark ställning i staterna, och med NoA i ryggen har vi en kraftfullare plattform för att fortsätta expandera”, säger Roger Stighäll, vd på North Kingdom.

North Kingdom uppger att de omsätter 76 miljoner kronor, där de amerikanska kunderna utgör runt 60 procent av den totala omsättningen. Bolaget består av ett 50-tal anställda och utöver tidigare nämnda kunder är även Lego, Adidas och Minecraft knutna till byrån.

North Alliance grundades i sin tur under 2014 och uppges ha omsatts en miljard kronor under 2016 med över 750 anställda. Finska investeringsfonden Capman äger över 60 procent av aktierna. 

Bolagets målsättning är att samla starka nordiska kreativa byråer för att exportera skandinavisk design till resten av världen.

Thomas Høgebøl är vd på North Alliance.

”Vi kompletterar varandra väl när det kommer till kompetens och geografi. Med kontor i Los Angeles och Chicago är vi nu klara för att på riktigt konkurrera om nya internationella kunder”, säger han.

North Alliance har varit ute på en riktig uppköpsvåg där man köpt bolag både i Norden och i USA. I dag ingår bland annat svenska Åkestam Holst samt tech- och designbyrån Making Waves under deras flagg.

Som namnet antyder är North Kingdom stolta över sin norrländska härkomst.

Roger Stighäll menar att bolagets position i Skellefteå, som ligger i Västerbottens län, har varit avgörande för att locka internationell talang. Han säger att det nordsvenska arvet har format både värderingar, arbetskultur och förhållningssättet i affärer.

”Många av våra kunder vill arbeta direkt mot huvudkontoret i Skellefteå eftersom vi där kan erbjuda en unik upplevelse med isracing, snöskoterturer, midnattssol och renar”, säger Roger Stighäll.

Läs mer