De backas av Google – men hur går det egentligen för VR-startupen?

Breakit - De backas av Google – men hur går det egentligen för VR-startupen?
Tommy Palms Resolution games tror fortfarande att VR är framtiden. Foto: Tobias Blixt
Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

Virtual reality har inte riktigt tagit fart ännu och förra året gick Resolution Games med 4 miljoner i förlust.
Nu vidgar Tommy Palm vyerna och tittar på ny teknik.

Tobias Blixt
Tobias Blixt
Reporter

För ett par år sen trodde alla att VR-marknaden skulle explodera, men än så länge har det inte tagit fart. En som fortfarande har kvar hoppet är Tommy Palm, vd för Resolution Games.

“Vi har varit lönsamma de senaste fem månaderna”, säger han när vi besöker honom på Resolution games kontor på Östermalm i Stockholm.

Resolution games var tidiga att hoppa på VR-tekniken. 2015 tog de in 50 miljoner kronor, där Google ventures var en av investerarna.

Men än så länge är marknaden för VR både smal och splittrad, med många versioner som kräver olika typer av uppkopplingar. En av de stora aktörerna Googles VR-utrustning säljs inte ens i svenska butiker. Den senaste årsrapporten skvallrar också om förluster på 4 miljoner kronor under det senaste verksamhetsåret.

“Det har tagit tid, det har det gjort. Och jag tror fortfarande att det kommer att ta tid. Det händer det mycket spännande i år, men det känns fortfarande som att vi är rätt långt ifrån en massmarknad“, säger Tommy Palm.

Trots att man fortfarande väntar på det stora genomslaget för spelmarknaden inom VR berättar Tommy Palm att de redan nu har börjat arbeta med vad han menar är nästa stora grej.

“Vi har ett team som tittar specifikt på AR. Vi är inga experter på det än så länge, det är väl väldigt få som är. Det är på väg”, säger han utan att vilja avslöja vad de arbetar på för projekt inom AR.

Hur länge kan ni fortsätta satsningen inom VR innan någonting händer?

“I och med att vi är lönsamma så kan vi hålla på hur länge som helst. Det är väldigt bra. De som har investerat i oss vill nog gärna se att det händer några ordentliga multipler. Men de visste redan från början att det kommer att ta tid”, säger Tommy Palm.

Resolution games största succé, fiskespelet Bait, har sålt i 2,3 miljoner exemplar berättar Tommy Palm. Snart släpper företaget piratspelet Narrows till Google Daydream och man ser ljust på framtiden.

“Det är bara en tidsfråga innan VR kommer att spela en stor roll i allas liv. Som spelföretag gäller det bara att hitta rätt speltitlar. På de år som vi har hållit på tycker jag att vi har lyckats bra med att bygga ett varumärke som står för kvalitét”, säger Tommy Palm.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel