Springfield pumpar in 5 miljoner i rekryteringstjänsten Cruitway

Breakit - Springfield pumpar in 5 miljoner i rekryteringstjänsten Cruitway
Till vänster, Anna Settman. Till höger: Adrian Swartz. Foto: Sara Lindh.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Cruitway var ett av de första bolagen som valdes ut till inkubatorn Springfield Project. Nu investerar riskkapitalbolaget ytterligare 5 miljoner kronor i rekryteringsappen.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Springfield-partnern Anna Settman och Cruitway-grundaren Adrian Swartz är överens om att de fick en bra start på sina semestrar.

Det blev nyligen klart att Springfield genomför sin första A-runda och investerar 5 miljoner kronor i Cruitway, som är en marknadsplats som matchar ihop jobbkandidater och arbetsgivare.

“Vi tycker att de har ett bra team med hög teknisk kompetens och att de har adresserat ett problem på marknaden när det gäller rekrytering”, säger Anna Settman.

Cruitway antogs till Springfield förra hösten och fick precis som de andra bolagen i inkubatorn 500.000 kronor i riskkapital. Den nya investeringen ger Adrian Swartz möjlighet att anställa ytterligare tre personer på sälj- och marknadssidan.

“Så klart använder vi vår egen app när vi söker personal”, säger han och berättar hur tjänsten fungerar:

“Vi har byggt ett system som hämtar in jobb från olika arbetsgivares sidor på nätet. Så i stället för att leta på olika sajter så har du ett enda flöde i mobilen att hålla koll på. Sedan matchar vi också användare med jobb. I nuläget är ett hundratal av Sveriges största företag anslutna, som H&M, PWC och ABB.”

Cruitway får intäkter pengar genom att företagen kan köpa tilläggstjänster för att få större exponering i appen. Under sitt första verksamma år, 2014, omsatte företaget 1 miljon kronor.

Företaget är dock inte först ut att angripa rekryteringsproblematiken. Den senaste tiden har vi skrivit mycket om olika jobbsökartjänster som Uptrail, Sprancher, Demando, Selfiejobs, Jobylon, Happyr och Sqore. Adrian Swartz och Anna Settman poängterar att Cruitway har en tydlig målgrupp som ingen annan av konkurrenterna riktigt fångat upp, nämligen unga akademiker.

“Vi tycker också att det är bra med konkurrenter. Det bidrar till att innovationstakten i branschen ökar. Branschen är såpass stor, så det finns utrymme för fler. Det finns ju så många olika målgrupper och branscher”, säger Adrian Swartz.

Idén till Cruitway fick hans kollega under tiden på Uppsala universitet. Kollegan skulle börja söka sommarjobb och insåg hur krångligt det var.

“Jag har också drivit bolag tidigare och upptäckte själv problemet med att rekrytera och hitta rätt kandidater. Rekryteringsbranschen är extremt förlegad, det finns ingen effektiv digital plattform för någon part, säger Adrian Swartz.

Inom en nära framtid ska teamet bakom Cruitway förfina sin matchningsteknik och göra den "ännu smartare". '

"Vi ska också lansera ett nytt verktyg för arbetsgivare att rekrytera, det ska inte bara handla om annonser. Vi har redan fått ombord pilotkunder, men vill vänta ett tag innan vi berättar om detaljerna kring den nya affärsmodellen."

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel