Sök

H&M-chefen laddar för fler nysatsningar: "Vi lanserar snart"

H&Me-handel

Foto: TT

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Idag presenterades Afound – men H&M har fler saker på gång.

I samband med kvartalsrapporten bekräftade H&M Breakits avslöjande om en satsning på en digital marknadplats. Satsningen har fått namnet Afound och beskrivs som ett ”style and deal hunting paradise” med rabatterade varor inom mode och livsstil.  

Men det är inte det enda som den svenska klädjätten har på gång. På en presskonferens på onsdagsförmiddagen sa vd:n Karl-Johan Persson att H&M har flera nya satsningar på gång.

“Vi ska snart lansera två nya affärsmodeller – men det kommer vi att berätta mer om på kapitalmarknadsdagen", sade H&M-chefen.

Kapitalmarknadsdagen är den 14 februari.

Persson bekräftade också att e-handeln har inneburit problem för H&M.

“Aktörer som Amazon och Alibaba har vuxit rejält och tagit en stor del av den totala kakan på marknaden.”

I strategin ingår att man nu ska bredda onlinebutikernas utbud och leta intressanta samarbetspartners för näthandeln, i mars börjar till exempel H&M:s produkter säljas på Alibabas plattform Tmall. 

“Vi ligger inte efter i digitaliseringen, däremot har vi inte utvecklat våra fysiska butiker i takt med minskningen av kunder. Det ska vi ta tag i”

Flera H&M butiker kommer också att stängas främst i Europa där Karl-Johan Persson menar att man på vissa marknader har en överetablering. Men netto kommer H&M öppna 220 nya butiker över hela världen under 2018.

"Av millenials vill fortfarande 70 procent handla i fysisk butik."

Hans egen roll som vd i bolaget har också börjat ifrågasättas allt mer, men under presskonferensen ville han inte kommentera det närmare utan hänvisar till att han känner att han har styrelsens förtroende.

Läs mer