Sök

Storaffär mellan djuraffärerna på nätet – slukar storkonkurrenten

AnimailZoozoo.com

Animails vd Karl Prytz.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Animail, som är den marknadsledande djurfodersbutiken på nätet, köper storkonkurrenten Zoozoo.com.

Entreprenören Jarno Vanhatapio, som tidigare grundat modesajten Nelly.com, säljer sin enbart två år unga djurfoderssajt Zoozoo till marknadsledande Animail.

”Djurfoder är en volymaffär. Det är låga marginaler och handlar om att bli stor så snabbt som möjligt. Vi tror att det blir en bättre och större resa tillsammans”, säger han till Dagens industri.

Några miljoner ner i fickorna på Jarno Vanhatapio blir det däremot inte. Istället har grundaren blivit delägare i den nya zoojätten, som i samband med förvärvet genomförde en nyemission på 16 miljoner kronor.

”Jag blir den tredje största ägaren i Animail och tar även en plats i styrelsen”, säger Jarno Vanhatapio.

De senaste åren har de två bolagen redovisat mångmiljonförluster och enligt Karl Prytz, vd för Animail, lär lönsamheten dröja ytterligare.

"Vi gör affären för att få en starkare postion på marknaden. Vi blir starkare i förhandlingar och får mer stordriftsfördelar vilket gör att vi kan arbeta mot lönsamhet. Men det är viktigt för oss att ta mark, vi befinner oss i en av de mest intressanta vertikalerna inom ehandel och skiftet sker nu", säger Karl Prytz till Di.

Enligt analysfirman Forrester Research har marknaden för djurfoder på nätet vuxit med 76 procent de senaste fem åren. Den nya djurfodersjätten räknar med att omsätta 150 miljoner kronor i år.

Animail ägs av riskkapitalbolaget Verdane. Sedan tidigare äger riskkapitalbolag som EQT och Braganza djuraffärer som Grizzly Zoo, respektive Arken zoo och Djurmagasinet.

Läs mer