Sök

Så mycket omsätter Facebook i Sverige – här är siffrorna för 2017

Meta

Mark Zuckerberg, vd och grundare av Facebook. Foto: AP Photos/Steven Senne samt Istock.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Facebook drog in nära 1,4 miljarder i Sverige under 2017. Det visar Breakits beräkningar utifrån nattens kvartalsrapport.

På onsdagskvällen, svensk tid, presenterade Facebook sin rapport för helåret 2017. Normalt sett är årets sista kvartal mycket starkt för Mark Zuckerbergs sociala jätte. Black friday och julhandeln är två av förklaringarna till att många företag spenderar mer pengar på Facebookreklam mot årets slut.

Och onsdagens rapport var inget undantag. Intäkterna var rekordhöga, men många rubriker handlar om att antalet dagliga aktiva användare i Nordamerika backade något

Det finns dock en viktig siffra som helt saknas i Facebooks bokslut. Bolaget redovisar inte hur mycket pengar man omsätter i Sverige.

Facebook har i luddiga ordalag öppnat för att detta ska förändrats, men än så länge är siffrorna hemliga.

Vi på Breakit har dock hittat ett sätt att uppskatta Facebooks svenska omsättning, baserat på nyckeltal i bolagets redovisning. Förra året kom vi fram till att Facebook för första gången sprängt miljardvallen.

Siffran för 2017: ökar 34 procent

Vår uträkning bygger på två nyckeltal: antalet Facebookanvändare i Sverige (6,2 miljoner, enligt färska uppgifter från Facebook i Sverige) samt den genomsnittliga intäkten per användare i Europa (som redovisas i kvartalsrapporten).

Baserat på dessa uppgifter beräknar Breakit att Facebooks intäkter i Sverige landade på 1,34 miljarder kronor i fjol. Det är en ökning med omkring 34 procent jämfört med motsvarande siffra 2016.

Siffran ska ses som en uppskattning. En brasklapp är att den bygger på snittintäkter för europeiska användare. Om Facebook tjänar mer på oss svenskar än på snittet i Europa är den verkliga siffran således högre, och tvärtom för det motsatta förhållandet.

Totalt landade Facebooks omsättning på 40,6 miljarder dollar, motsvarande 318 miljarder kronor, under 2017. Det är en ökning med 47 procent jämfört med 2016.

Rörelseresultatet för helåret 2017 skrivs till 20,5 miljarder dollar, vilket motsvarar 160,8 miljarder kronor.

Under press

Facebook och Google sväljer majoriteten av all tillväxt på den digitala annonsmarknaden. De två bolagens dominans, och ovilja att skatta på de lokala marknader där intäkterna genereras, har gjort att politiker inom EU har satt hård press på de båda amerikanska företagen.

En idé som diskuteras är att införa någon slags omsättningsskatt för digitala bolag. Sveriges finansminister Magdalena Andersson har dock hittills ratat den idén.

Mark Zuckerberg har nyligen flaggat för att bolagets lönsamhet kan gå ned framöver, när Facebook anställer tusentals människor som ska granska annonser och bekämpa falska nyheter på plattformen.

Läs mer