Sök

Cdon snor vd från Babyshop - ska bli mer som Alibaba och Amazon

cdon.com

Magnus Fredin Kollage: Pressbild cdon.com, skärmdump

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Cdon.com är i färd med bli ett sorts e-varuhus som också säljer varor från andra onlinebutiker. Nu rekryterar bolaget Magnus Fredin som tidigare jobbat på Klarna och som vd för barnklädsuccén Babyshop.

Magnus Fredin blir vd för Cdon.com - alltså den del av Qliro-koncernen som tidigare mest har sålt dvd-filmer och cd-skidor.

Qliros koncernchef Paul Fischbein säger att Magnus Fredin var ett självklart val.

“Vi har väldigt stora och ambitiösa mål. Vi ska bli Nordens ledande internetvaruhus och marketplace. Magnus har erfarenhet av att bygga bolag efter att ha varit med och byggt ett e-handelsbolag som Babyshop. Han har också erfarenhet av att vara vd för ett sådant bolag, och från sin tid på Klarna där han jobbat med att sälja tjänster till e-handlare. Den matchar den strategi och mål vi har för Cdon.com", säger Paul Fischbein.

Han berättar att nästa steg för bolaget är att koncentrera sig mer på marknadsplats-delen där bolaget har haft en tillväxt på 70-80 procent under första halvåret. Han tror att många e-handlare kan se en nytta med att sälja sina varor på Cdons sajt.

“Det här är en pågående process, men den måste ske fort eftersom allt annat går fort. Vi har ett väldigt starkt varumärke i Norden. Med den storlek Cdon har på sin plattform och den mängden trafik som passerar där så får e-handlare möjlghet att skapa merförsäljning”, säger Paul Fischbein.

När andra företag säljer produkter genom Cdon får bolaget provision, ungefär som det fungerar med Amazon eller Alibaba - jättarna inom e-handel i USA respektive Kina.

“De har varit en fantastisk källa till inspiration. Vi ser på vad de gjort och vår ambition är att göra det lika bra fast göra det i de nordiska länderna. Vi har ett starkt varumärke här”, säger Paul Fischbein.

Läs mer