Köpte tiotusentals fejk-följare – medan hon satt i Twitters styrelse

Breakit - Köpte tiotusentals fejk-följare – medan hon satt i Twitters styrelse

T.v: Martha Lane Fox, styrelseledamot på Twitter. Foto: Press samt Håkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Jonas de Lange

Reporter

E-handelspionjären Martha Lane Fox är bara en i den långa raden av kändisar och affärsprofiler som köpt följare till sitt Twitter-konto, skriver New York Times.

De senaste månaderna har Breakits reporter Towe Boström byggt upp en falsk följarskara på sitt fiktiva Instagram-konto för att visa på hur lätt det är att lura annonsörer och influencernätverk på plattformen. Hennes reportage väckte stor uppmärksamhet i mediesverige och har lett till flera uppföljningar här på Breakit.

Samtidigt har amerikanska New York times granskat problemet med fejkföljare på Twitter.

I ett stort grävande reportage avslöjar tidningen hur kändisar och affärsprofiler från flera håll i världen har köpt falska Twitter-följare från företaget Devumi.

Enligt tidningen har företaget en robotarmé på 3,5 miljoner falska konton som följer köparna och gillar eller retweetar deras inlägg.

Det kanske mest ironiska och pinsamma exemplet tidningen lyfter fram är Martha Lane Fox. Hon är en brittisk e-handelspionjär och politiker som dessutom sitter i Twitters styrelse. Det största köpet var på 25.000 följare och gjordes bara några dagar efter att hon tog plats i Twitters styrelse.

Till New york times säger hon att köpen gjorts av en anställd som handlade på eget bevåg. Hon avböjde att nämna den anställde vid namn.

Även IT-profilen Michael Dell – grundare av datorföretaget som bär hans efternamn – finns med på listan över de som köpt följare via Devumi.

Flera av Devumi-kunderna säger till tidningen att följarköpen gjordes för att deras karriär i viss mån är beroende av antalet följare i sociala medier.

“Det är ingen som tar dig seriöst om du inte har någon närvaro på sociala medier att tala om”, säger Jason Schenker, ekonom och skribent för Bloomberg, till tidningen.

Han ska ha köpt åtminstone 260.000 följare.

Läs mer:

Jag skapade en fejk-stjärna på Instagram för 5000 spänn – sen blåste jag annonsörerna
Instagram har beviset som avslöjar fejk-stjärnorna – varför görs inget?
Efter Runningbyme – så reagerar de svenska influencernätverken
Emanuel Karlsten: Även riktiga Instagram-stjärnor bluffar – men vem bryr sig egentligen?
Sveriges annonsörer: “Det är naturligtvis förskräckligt”

Läs fler artiklar
LÄS MER