Så lyckades Verktygsboden med sin e-handelssatsning

Breakit - Så lyckades Verktygsboden med sin e-handelssatsning

När Verktygsbodens vd Lars Edwardsson lanserade företagets webbshop 2004 fanns 50 produkter. Idag består nätsortimentet av 18 000 artiklar.

Verktygsboden i Borås skördar framgångar med en webbshop som lockar lika många företagskunder som hemmafixare. Sannolikt har vd Lars Edwardssons inställning spelat roll: ”Jag har aldrig gjort skillnad på B2B och B2C”.

Lätt att registrera sig, lätt att beställa, lätt att betala. Snabba leveranser. De köpande bolagens förväntningar på framtidens e-handel mellan företag är höga. Det avslöjar Collector Banks rykande färska e-handelsrapport Convert.

Samtidigt upplever var fjärde företag i rapporten att det är krångligt att bli företagskund hos e-handlare. Och var femte saknar det betalsätt de själva använder. Hela 60 procent tycker att dagens B2B-handel på nätet på olika sätt är besvärligt och därmed mindre attraktiv.

B2B-företagare? Läs mer om Collector Banks e-handelsrapport Convert här!

Ser man krasst på det bekräftar rapporten bilden av en ganska omogen bransch i jämförelse med e-handeln gentemot konsumenter, B2C. Men för den lyhörda och driftiga handlaren målar Convert upp en ocean av möjligheter: 7 av 10 köpande företag i rapporten använder e-handel som inköpskanal – men endast 1 av 5 säljare har en webbshop i dagsläget.

På Verktygsboden i Borås kan vd Lars Edwardsson lugnt konstatera att företagets webbshop redan erbjuder B2B-kunderna den sömlösa köpupplevelse som efterfrågas i rapporten. E-handeln går bra – idag kommer 60 procent av den totala försäljningen från Verktygsbodens webbshop. Och hälften som handlar där är företagare. Enkelhet är Lars Edwardssons motto:

”Jag har aldrig gjort skillnad på B2B och B2C”, säger han. “Det enda jag bryr mig om är om kunden är kreditvärdig. Vi kör samma pris till alla. Inga rabatter, inga företagsavtal. Det ska vara enkelt, då förstår folk. Men hela vår affär står och faller på att leveransen är snabb och pålitlig.”

Det sista bekräftas i Collector Banks rapport, där 73 procent av de köpande företagen uppger snabb leverans som den viktigaste faktorn när de väljer leverantör.

”Därför är det viktigt att ha ett stort lager och hålla ihop ordrarna”, säger Lars Edwardsson.


Lars Edwardssons 3 bästa e-handelstips: 1. Stort lager underlättar snabba leveranser. 2. Håll ihop din order – inga spridda leveranser. 3. Var tydlig i produktbeskrivningen och generös med informationen.

Sedan Verktygsbodens webbshop drog igång 2004 har Lars och hans anställda gjort allt på egen hand. De lyssnade på kunderna och insåg tidigt att kundregistreringen och betalningsprocessen var potentiella barriärer för företagskunder – och byggde ett eget system 2011. Under 2018 kommer Collector Bank att ta över faktureringen, men det krävdes att Lars Edwardsson fick igenom ett för B2B-handeln närmast revolutionerande önskemål:

”Jag har länge velat erbjuda aktiebolag som handlar hos oss att få dela upp betalningarna, precis som vanliga konsumenter kan. En liten mekanisk verkstad, till exempel, kan vara otroligt arbetsam men inte ha pengar initialt att skaffa nya maskiner. Med möjligheten att betala efter förmåga kan de komma igång snabbare och börja jobba hårt”, säger Lars Edwardsson och fortsätter

”Och snart kan de göra det hos oss, tack vare Collector Bank. Det är roligt att kunna erbjuda något våra konkurrenter inte kan.”

Hur ser verksamheten ut om 10 år? Finns den fysiska butiken kvar i Borås eller är det endast e-handel som gäller?

”Den står kvar”, säger Lars utan att tveka. ”Men utbudet har nog förändrats. Idag är det delvis anpassat efter regionen, vi säljer salt och fågelfrön och annat som traditionellt hör järnhandeln till. Om tio år har vi smalnat av sortimentet till det vi är riktigt duktiga på, butiken är mer ett showroom där kunderna kan provköra redskap och maskiner, känna kvalitén.”

Även om Verktygsboden ligger i framkant med e-handeln tänker Lars Edwardsson inte ta det lugnt och låta konkurrenterna komma ikapp.

”Vi får aldrig stå stilla utan måste fortsätta utvecklas. Vi har en ny webbshop på gång och vi måste bli ännu bättre på content, spela in fler produktfilmer och dela med oss av vår kunskap. Nu när Collector Bank tar över faktureringen får vi mer tid att göra det vi själva är bäst på”.

Läs mer: Hur ser företag på e-handel? Varför väljer de fortfarande bort det? Vilka lösningar efterfrågar de? Detta och mycket annat kan du, som vill ha svar på hur ditt företag ska utveckla sina digitala säljkanaler, läsa om i Convert 2017. 

Det här är en sponsrad artikel från Collector Bank, en digital nischbank som erbjuder finansieringslösningar för privat- och företagskunder. Här kan du läsa mer om Collector B2B Payments – och här om alla Collector Banks betallösningar för e-handel och butik.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER