Sök

Här är Soundtrack your brands nya plan för att tjäna mer pengar

Soundtrack your brandStreamingMusik

Andreas Liffgarden och Ola Sars, grundare av Soundtrack your brand tillsammans med Joel Broms Brosjö som inte är med på denna bild. Foto: Press.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

"Vi har stora förhoppningar", säger medgrundaren Andreas Liffgarden.

För ungefär fem år sedan grundades Soundtrack your brand av Ola Sars, Andreas Liffgarden och Joel Broms Brosjö. Bolaget, som har Spotify och Telia på ägarlistan, erbjuder en streamingtjänst som låter butiker, kaféer och restauranger spela skräddarsydd bakgrundsmusik för sina besökare.

Genom åren har mindre konkurrenter hört av sig och velat bli återförsäljare av bolagets plattform, enligt Andreas Liffgarden. Det handlar om företag i samma bransch som har förstått att det kommer att bli svårt att springa om det tungt riskkapitalbackade bolaget.

Tidigare har Soundtrack your brand tackat nej till alla erbjudanden av den här typen. Men det ska det bli ändring på nu.

“Vi har varit tjuriga och tyckt att det känns konstigt. Nu har vi tänkt om kring vilka säljkanaler vi ska använda och förstått att modellen med återförsäljare är lätt att skala, så klart vid sidan av våra befintliga säljkanaler som direktförsäljning mot storkunder och onlineförsäljning”, säger Andreas Liffgarden till Breakit.

I nuläget har Soundtrack your brand skrivit avtal med ett 20-tal distributörer runt om i världen. De får tillgång till streamingplattformen för en månadskostnad och lägger därefter på egna mervärdestjänster som installation, projektledning, hjälp att välja låtar och kundtjänst.

“Vi har återförsäljare i Sverige, Australien, USA, Europa och Hong Kong. En stor fördel är deras lokala kunskap och att de känner varumärkena. Vi har stora förhoppningar på den här nya affärsmodellen som vi lägger till, men jag tror att vi gör oss en otjänst genom att sätta en siffra på det i media”, säger Andreas Liffgarden.

För att finansiera den nya satsningen har bolaget fyllt på kassan med 6,7 miljoner dollar, motsvarande 54 miljoner kronor. Pengarna kommer från befintliga ägare som innefattar bland annat Balderton, Industrifonden, Telia och Creandum.

“Det är en uppåtrunda från den förra vi gjorde i början av 2017, men mer än så vill jag inte säga”, säger Liffgarden om värderingen.

Soundtrack your brand omsatte 31 miljoner kronor 2016 med en förlust på närmare 80 miljoner kronor.

Läs mer