Sök

Amazon höjer avgift för externa klädsäljare

Amazone-handel

Amazons vd Jeff Bezos. Foto: TT

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den amerikanska e-handelsjätten Amazon höjer avgiften för alla externa bolag som säljer kläder och accessoarer via plattformen.

Amazon har idag drygt hälften av den amerikanska e-handeln och har den senaste tiden börjat intressera sig allt mer för klädförsäljning på nätet.

Nu höjer man avgiften för alla e-handlare som säljer kläder och accesoarer via plattformen, skriver tidningen Business insider.

Avgiften höjs från 15 procent till 17 procent och det kan finnas flera orsaker till höjningen.

Dels kan Amazon vilja minska de externa säljarnas del av försäljningen för att istället kunna satsa mer på sina egna varumärken.

Det kan också vara så att Amazons satsningar på mode har varit så lyckade att de har råd att höja priserna utan att förlora kunder eller säljare, skriver Business insider.

Amazon finns än så länge inte i Sverige men Breakit kunde avslöja i oktober att bolaget sannolikt förbereder för att ge sig in på den svenska marknaden. 

Läs mer