Jättebud skakar om e-handeln – Zalando kan sluka Asos

Breakit - Jättebud skakar om e-handeln – Zalando kan sluka Asos
Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Sammanslagning mellan giganterna Zalando och Asos och en skjuts framåt för svenska nätmodehandlaren Boozt.
Det kan bli följderna av ett miljardbud i nätmodets lyxsegment.

Caroline Englund
Caroline Englund
Reporter

Det schweiziska bolaget Richemont, som tillverkar och säljer lyxvaroror som klockor, smycken och kläder, la i morse ett bud på det globala bolaget Yoox/Net-aPorter. Företaget, som kallas Ynap, profilerar sig som världens ledande e-handlare inom segmentet lyxigt mode.

Ynap skapades 2015 genom en sammanslagning av Net-a-porter och varumärket Yoox. Net-a-porter, som sedan tidigare har Richemont som ägare, grundades av den tidigare modejournalisten Natalie Massenet.

Bolaget levererar idag kläder till 180 länder och har kontor i USA, Europa, Mellanöstern, Japan, Kina och Hongkong. Kläderna säljs via flera olika plattformar på nätet. 

I och med Richemonts bud värderas Ynap till 5,4 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 53 miljarder kronor.

Budet har skakat om hela den europeiska nätmodehandeln och kan få flera följder.

Dels kan budet trigga e-handelsjätten Amazon att lägga ett konkurrerande bud. Detta eftersom det snabbväxande Ynap beskrivs som "överlägsen marknadsledare" inom sitt segment och har varaktiga konkurrensfördelar, enligt investmentbanken RBC. Men också eftersom Amazon, som länge dominerat e-handelsbranschen, just nu fokuserar på att ge sig in i modesegmentet.

Budet kan också sätta fart på en konsolidering inom nätmodebranschen och trigga konkurrenter till Ynap att gå ihop. En potentiell affär kan vara att Asos och Zalando går samman.

"Asos och Zalandos regionala och verksamhetsmässiga styrkor kompletterar varandra som vi ser det, och givet att de två bolagen har en gemensam storägare (danska Bestseller), tror vi att detta skulle kunna bli en möjlig kombination så småningom", skriver RBC, som inte heller utesluter att Amazon köper något i modebranschen för att stärka sin trovärdighet bland varumärken och kunder.

Miljardbudet satte också fart på de digitala modehandlarna på börsen.

Zalandoaktien stärktes med cirka 1 procent i Frankfurt och den svenska närmodehandlaren Boozt var upp 2 procent i Stockholm vid 16-tiden.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel