Aftonbladet-profilen ska fixa Schibsteds digitala framtid

Breakit - Aftonbladet-profilen ska fixa Schibsteds digitala framtid
Karin Pettersson. Foto: press.
Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Utpekad chefredaktör får nytt toppjobb.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

I kölvattnet av Metoo-debatten har chefen för Aftonbladets ledarredaktion pekats ut som en potentiell ny chefredaktör för Aftonbladet. Men nu går Karin Pettersson istället vidare till ett annat toppjobb i den norska mediekoncernen Schibsted som äger Aftonbladet.

Schibsted har utnämnt Karin Pettersson till tjänsten som Director of Public Policy där hon ska driva strategiska frågor för koncernen. Det är en nyinrättad tjänst och i den ingår även att bevaka och analysera viktiga politiska processer som påverkar Schibsted, uppges det i ett pressmeddelande.

"Att förstå den roll ett bolag som Schibsted spelar i samhällsutvecklingen blir allt viktigare och är avgörande för koncernens strategi och affär framåt. Rekryteringen av Karin Pettersson till denna tjänst innebär en offensiv satsning och att vi får en toppkraft som kan driva det här arbetet", säger Raoul Grünthal, vd Schibsted Media.

Karin Pettersson har sedan hösten 2010 varit politisk chefredaktör på Aftonbladet. Hon var även med och grundade tidningen Fokus och var även dess chefredaktör. Sin nya tjänst tillträder hon den 15 februari. Under 2016 och 2017 var hon tjänstledig för att läsa vid Harvard som fellow vid Nieman foundation och Berkman Klein Center for Internet and Society.

"Jag har älskat varje dag på Aftonbladet. Förra året fick jag chansen att fördjupa mina kunskaper om journalistik och teknik. Nu är det dags att omsätta de kunskaperna på ett nytt sätt, och jag är väldigt glad att få jobba med dessa frågor inom och för Schibsted, som är ett av Europas mest spännande och nytänkande medieföretag", säger Karin Pettersson i en kommentar och tillägger:

"Utvecklingen av medielandskapet är en av de viktigaste samhällsförändringarna i vår tid. Att förstå hur bolag som Schibsted ska förhålla sig till detta är en ödesfråga både för journalistiken, demokratin och vår affär".

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel