Telias storsatsning – vill lösa din teknikångest

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Telekomjätten har identifierat en ny affärsmöjlighet.

Finwire / Breakit
Finwire / Breakit

Teleoperatören Telia har testat att lansera tjänsten Personlig Tekniker. Utfallet gör att bolaget nu väljer att rulla ut tjänsten i totalt 42 orter runt om i Sverige.

Tjänsten går ut på att Telia skickar ut en teknikälskande person som fixar allt från wifi och synkningsproblem hos hushållen.

"Svenskarna har över 57 miljoner uppkopplade prylar, det motsvarar i snitt 13,7 prylar/hushåll. Vi fattar att det inte är lätt att få det digitala livet att hänga ihop. 3 av 4 svenskar lägger mycket tid på att lösa teknikstrul, närmare bestämt 4,7 timmar i månaden – tid som vi med säkerhet tror att våra kunder hellre lägger på annat", säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär, i en kommentar.

Telia har också låtit göra en undersökning kring hur stressade svenskar blir kring just sin teknik och resultatet från Ipsos visar att inte mindre än åtta av tio blir uppstressade av teknikstrul. Bara en av fem tycker det är roligt att lösa eventuella problem såsom synkningar av system, wifi-täckning, installationer med mera. De som inte kan lösa problemen själva tar som oftast hjälp av vänner, bekanta eller släktingar.

Värst är situationen för barnfamiljer. Nästan var tredje förälder upplever stök varje månad och var tionde varje vecka.

Läs fler artiklar
LÄS MER