Sök

Postnords strategi är att skrämma svenskarna till köpstopp

PostnordE-handelspaket från Kina

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Breakits Caroline Englund om varför Postnords nya strategi mot Kinapaketen kan vara ett genidrag.

Postnords vd Håkan Ericsson skulle såklart aldrig säga det rent ut. Ändå är det svårt att inte tolka dagens utspel om ”administrationsavgift” på Kinapaket som ett smart sätt att skrämma svenskarna till köpstopp.

För vem vill betala betala en avgift på runt 125 kronor (plus moms!) på ett mobilskal eller en hårsnodd som i utgångsläget bara kostar några tior?

I ett uttalande som Postnord-chefen gick ut med vid lunchtid är han ovanligt tydlig för att vara chef på ett statligt bolag:

”Det är viktigt att alla som idag handlar på postorder från sajter utanför EU, främst Kina, förstår att det kommer att tillkomma ytterligare kostnader för de inköpta varorna. Det innebär särskilt att en vara med ett lågt varuvärde kommer att kosta betydligt mer för konsumenten i framtiden. Hanteringen kommer också göra att det kan ta ännu längre tid att få varorna”.

I klartext – det kommer bli svindyrt att shoppa ”billiga” prylar från Kina och dessutom kommer det ta sjukt långt tid innan du får hem varorna.

Postnord säger efter torsdagens besked till Breakit att om inflödet av paket fortsätter kan de komma att behöva anställa 100-tals personer för att klara av hanteringen. Men frågan är om de egentligen räknar med det. Hur attraktivt blir det för svenska konsumenter att handla en sladd för 50 kronor på Wish om det tillkommer en avgift plus moms?

Nej, Postnords strategi är sannolikt att försöka skrämma konsumenterna till köpstopp och slippa bygga upp en ny, dyr organisation för att hantera moms-problematiken.

Därmed kan köpfesten av billiga prylar från Kina vara över för svenska konsumenter och ett andrum i hanteringen av paket för Postnord på gång. Smart jobbat, Håkan Ericsson.

Läs mer