Taxi Stockholm tar hjälp av den undre världen i fajten mot Uber

Breakit - Taxi Stockholm tar hjälp av den undre världen i fajten mot Uber
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Hur ska Taxi Stockholm göra för att konkurrera med tekniktunga taxiaktörer som Uber? Kanske blir det med egen GPS-teknik och specialgjorda guidade turer.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Att taxikartan i Stockholm har ritats om de senaste åren i takt med att den amerikanska jätten Uber etablerat sig i landet råder det ingen tvekan om. Telefonsamtal har bytts ut mot appbokningar, priskrig har utbrutit och Taxi Stockholm har försökt vässa sig med en egen mobilapp.

Men nu kommer nästa satsning i taxi-kriget: interaktiva guideturer. I samarbete med radiojournalisten Anton Berg, som är aktuell med kriminalpodcasten Spår tillsammans med poddplattformen Acast, har Taxi Stockholm utvecklat guidade turer som tar åkarna till platser i Stockholm som de kanske inte riktigt kände till på förhand.

Konceptet heter Explore Stockholm och bygger på att en skärm och en berättarröst i taxibilen ger resenären historier baserat på bilens GPS-position.

Jag bestämde mig för att spänna fast säkerhetsbältet och prova tjänsten.

I dagsläget erbjuder Taxi Stockholm bara den interaktiva guideturen Crime, som är en 90 minuter lång åktur som tar med resenärerna på en "resa genom Stockholms undre värld".

I praktiken innebär det besök av platsen där statsministern Olof Palme sköts ihjäl, ett varv runt Stureplan (har hänt en hel del blodiga grejer där genom åren) och en vandring i Lasermannens fotspår. Vi åker till och med hela vägen ut till Västberga för att beskåda industriområdet där det stora helikopterrånet genomfördes.

På förhand visste jag inte riktigt vad jag skulle vänta mig av turen. Att åka runt i en taxibil och höra en berättarröst prata ytligt om gamla mordfall kändes både spännande och platt. Har man redan tuggat i sig hela Sveriges Radios bibliotek av P3 dokumentär-fall så har man hört det mesta.

Trots det blir upplevelsen förvånansvärt effektfull. När jag sitter där bak i bilen och tittar på det välproducerade filmmaterialet på skärmen framför mig, samtidigt som Anton Berg via högtalarna instruerar mig att titta ut genom fönstret mot biografen där Olof Palme klev ut genom dörren den där februarikvällen 1986, så blir det faktiskt riktigt bra.

De gamla bilderna på skärmen möter det pulserande innerstads-Stockholm utanför taxin och jag slungas tillbaka i tiden.

Det blir P3 dokumentär, tv-dokumentär och verklighet i symbios.

Rent tekniskt fungerar upplevelsen också förhållandevis bra. Filmerna och berättandet håller hög nivå, men eftersom berättandet sker beroende på var taxibilen befinner sig riskerar det vid köbildning att bli väldigt tyst mellan historierna.

Jag åker förvisso ensam den här dagen, känner Stockholm väl och är konstant småstressad – så för mig blir de långa pauserna irriterande. För turister som vill uppleva Stockholms kriminalhistoria, som förmodligen är målgruppen snarare än stressade journalister, kan väntetiden säkert upplevas som en tacksam paus.

Vid rusningstrafik lär det dock bli ett problem.

Att kalla Taxi Stockholms nya tjänst för en Uber-konkurrent är naturligtvis väldigt hårdvinklat. Det här är en tjänst som påminner mer om en exklusiv sightseeingbuss snarare än en taxiresa.

Men faktum är att tjänsten är ett resultat av att branschen blir allt hårdare konkurrensutsatt. I takt med att marginalerna försämras i taxibranschen och marknadsandelar tappas till tekniktunga aktörer tvingas till och med den gammalmodiga taxibranschen hitta nya intäktsmöjligheter.

Jag är inte säker på att det här blir de traditionella taxibolagens räddning. Men om du gillar kriminalfall och vill uppleva Stockholm tillbakalutad i ett lädersäte så är tjänsten både väl genomförd och en bra upplevelse.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel