Sök

Egmont vässar sin e-handel – köper friluftsaktören Outnorth

Egmont

Stefan Gustafsson (i förgrunden) är medgrundare av Outnorth.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Egmont äger 90 procent av e-handlaren Outnorth efter köpet från Verdane.

Det danska mediebolaget Egmont Publishing, med omfattande verksamhet i Sverige, tar över den svenska e-handelsbutiken Outnorth. 

Outnorth erbjuder kläder och tillbehör för aktiviteter och träning utomhus.

Det är riskkapitalbolaget Verdane som säljer andelar till Egmont – som nu äger över 90 procent i e-handlaren, enligt Di Digital .

Cato Broberg, e-handelsansvarig på Egmont, säger att man följt bolaget under en längre tid. Han uppger att innehavet uppgår till ett tresiffrigt belopp, men vill inte specificera mer än så.

Egmont har bland annat nischat in sig på friluftsliv i sin e-handelssatsning, och Cato Broberg säger att Outdoor är ett av Egmonts strategiska satsningsområden inom e-handel.

Bolaget började att investera i Outnorth hösten 2017 och utökade gick nyligen in med 40 miljoner kronor

Även om parterna inte vill berätta om storleken på transaktionen går det att göra en kvalificerad gissning genom att  jämföra med noterade Sportamore som agerar i en liknande nisch, träningskläder.

Sportamore omsätter runt 700 miljoner kronor och gör en mindre förlust. Det kan jämföras med Outnorths omsättning på 430 miljoner kronor och en verksamhet som i alla fall 2016 gjorde förlust på nio miljoner kronor. Sportamore har i dagsläget ett marknadsvärde på 1,2 miljarder kronor och med samma värderingsnyckel borde Outnorth ha ett värde på runt 750 miljoner kronor. 

"Vi ser fram emot nästa fas av tillväxt tillsammans med Egmont,” säger Lars Nykvist, vd på Outnorth.

Egmont har tidigare investerat i Jollyroom, Bagaren och Kocken och Fjellsport. 

Läs mer