Breakit - Räddar Readly magasinen? Hittills är svaret nej

Räddar Readly magasinen? Hittills är svaret nej

Olle Aronsson
Olle Aronsson
02 mar 2015, kl 13:35

Det går trögt för de svenska sportprofilernas favoritbolag Readly. “Allt går inte som man har tänkt sig”, säger Readlys vd Per Hellberg som dock är fortsatt optimistisk.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
02 mar 2015, kl 13:35

Readly lanserades 2013 med buller och bång samt det uttalade målet att rädda den krisande magasinsbranschen från pappersdöden. Bolagets tjänst ger användarna tillgång till hundratals olika digitala tidningsmagasin mot en månadsavgift på 99 kronor.

Bland investerarna finns den tidigare golfstjärnan Jesper Parnevik, den före detta världsettan i tennis Stefan Edberg samt Johan Qviberg som är son till finansmannen med samma efternamn.

I april 2014 sa vd:n Per Hellberg att målet var en snabb internationell expansion och att öka omsättningen till 150 Mkr under 2014, från betydligt mer blygsamma 5 Mkr året innan. I nyemissionen kring påsk värderades bolaget till cirka en kvarts miljard.

Det har dock visat sig lättare sagt än gjort att nå försäljningsmålet. Per Hellberg vill inte berätta exakt vad Readly omsatte förra året men bekräftar att det var långt under 150 Mkr samtidigt som bolaget fortsatt går med förlust.

“Det är så det är med startup-bolag. Man har ett mål men sedan tvingas man anpassa sig till verkligheten. Allt går inte som man har tänkt sig. Man ska ha klart för sig vilket stort jobb det är att utbilda hela förlagsbranschen i fördelarna med att ansluta sig till oss”, säger han.

Enligt Per Hellberg har bolaget valt att skjuta upp stora investeringar i marknadsföring i väntan på att kundkonverteringen - det vill säga hur många av de som laddar ner appen eller går in på sajten som blir betalande kunder - blir tillräckligt bra.

“Varenda människa har ett unikt läsbeteende. Det är väldigt viktigt för konverteringen att du direkt när du kommer in i appen får se flera magasin som är rätt för just dig”, säger Per Hellberg och fortsätter:

“Men nu har vi skruvat en del på modellen och jag tycker att det börjar se riktigt intressant ut. Vi kan se att de som laddar ner appen och går in och bläddrar i några tidningar som de gillar har en väldigt hög konverteringsgrad. När vi är tillfreds med den nivån kommer vi att ta in mer riskkapital och blåsa på med marknadsföring”, säger han.

I Readlys utbud finns allt från amerikanska fisketidningar till svenska inredningsmagasin. Bolaget betalar 70 procent av intäkterna till förlagsbranschen, vilket är samma andel som Spotify ger tillbaka till musikindustrin.

Precis i fallet med Spotify finns det tunga konkurrenter i andra länder. Den mest kända är amerikanska Next issue som ett konsortium av USA:s förlagsjättar ligger bakom. Faktumet att Next Issue kontrolleras av magasinsbranschen reser frågetecken kring hur sugna amerikanska förlag kommer att vara på att göra sina titlar tillgängliga hos konkurrenten Readly.

Per Hellberg är dock fortsatt positiv om såväl den europeiska som den amerikanska marknaden.

“Målet om 150 miljoner i omsättning är fortfarande realistiskt men vi har fått flytta fram det. Vi har en del väldigt intressanta samarbeten på gång som jag tror kommer att få väldigt stor påverkan på vår volym i år”, säger han utan att vilja avslöja mer i detalj.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel