Sök

Vill du tjäna pengar på Youtube? Det blev precis mycket svårare

Youtubeinfluencers

Susan Wojicki (t.v.) har redan kickat Logan Paul (t.h.) från Google preferred. Nu följer tiotusentals andra. Foto: Foto: Phil McCarten/Reed Saxon/AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Videogiganten kickar tiotusentals "youtubers" från sin annonsplattform.

De senaste åren har Youtube haft problem med att några av plattformens största profiler uttryckt sig på olämpliga sätt. Gång efter gång har bolaget tvingats ta avstånd från utlåtanden som gjorts på den egna plattformen. Senast handlade om Logan Paul – en av få som drog in över 100 miljoner kronor på plattformen förra året.

Efter en kontrovers med en video från en japansk skog, känd för att många självmord begås där, kickades Logan Paul från Youtubes annonssystem Google preferred.

Google preferred ger annonsörer möjlighet att betala extra för att synas bland de 5 procent mest sedda klippen på plattformen.

Nu rapporterar sajten Recode att plattformen håller på att genomföra en betydligt större upprensning i annonssystemet. Här är det viktigaste:

# Alla videoklipp i Google preferred ska gås igenom och kvalitetssäkras av en människa för att säkerställa att innehållet stämmer överens med riktlinjerna för annonsering. Det gäller även de tusentals klipp som redan laddats upp.

# Youtube höjer även ribban för vem som kan dra in pengar på sina Youtube-klipp över huvud taget. Tidigare har det krävt 10.000 visningar över hela kanalens levtid. Nu blir kravet istället att man under det senaste året måste ha 4.000 visningstimmar och 1.000 prenumeranter på sin kanal. 

Ändringen kommer enligt Recode innebära att tiotusentals konton kommer att förlora möjligheten att tjäna pengar på sitt innehåll.

Samtidigt handlar det inte om några stora summor för de som sparkas ut.

“99 procent av de som påverkas tjänade under 100 dollar förra året”, skriver bolaget i en bloggpost.

Vilken effekt det kommer ha större Youtube-profiler är oklart. 

Läs mer