6 faktorer som avslöjar om någon har fejkade följare på Instagram

Breakit - 6 faktorer som avslöjar om någon har fejkade följare på Instagram
Foto: Istockphotos.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Håll utkik efter konstiga namn och kommentarer som enbart består av ett ord. Det finns några säkra tecken som avslöjar om ditt eget – eller någon annans – Instagramkonto är boostat av köpt trafik.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Influencermarknaden har på några års tid växt fram till en global miljardindustri. Branschen går ut på att företag betalar höga summor för att synas hos sociala profiler som Therese Lindgren och Kenza Zouiten Subosic. Profilerna blir på så sätt ambassadörer för olika varumärken.

Samtidigt har branschen svärtats ned av smygreklam och köpta följare. I början av förra året var träningsprofilen och före detta landslagssimmerskan Emma Igelström i blåsvädret när Resumé skrev att hälften av hennes följare var fejk.

Att influencers kan köpa fejkade följare för att verka större är förstås ett jätteproblem. Det är också möjligt att skicka fejkföljare till någon annan, om man vill vara elak.

Hur avgör man om du själv eller någon annan har fejkade följare eller inte?

Breakits reporter Towe Boström har avslöjat hur enkelt det är att köpa fejkade följare och lura både svenska och utländska annonsörer. Här radar vi upp några varningstecken att hålla koll på.

1. Suspekta namn

Håll utkik efter namn som verkar konstiga eller osammanhängande, som random bokstäver på rad eller namn som innehåller många siffror. Var även varksam om väldigt många namn är utländska.

2. Följarna har inga följare

Nästa steg kan vara att klicka in på följarnas sidor. Få eller inga bilder är så klart ett varningstecken, likaså få eller inga följare.

3. Engagemang vs följarantal

Vid uppladdning av video så syns det hur många som tittar. Köper man likes till det inlägget kan det vara färre visningar än likes, vilket inte går ihop. Jämför engagemang i förhållande till antal följare. Om någon har 100.000 följare och inga kommentarer så bör man så klart bli misstänksam.

4. Spamkommentarer

Består kommentarerna bara av få ord som “nice” eller “OMG” så är det troligtvis inte riktiga följare. Det kan också vara irrelevanta kommentarer med noll koppling till fotot. Towe Boström fick några i stil med ‘brown sugar’, ‘How much bitch haha?’ och ‘nice hat’. Så klart hade hon ingen hatt på sig.

5. Misstänkt anstormning av följare

Det finns några verktyg som hjälper dig att hålla koll. På Socialblade kan du skriva in profilens namn och se hur många följare hen tappat eller fått. En väldigt kraftig tillströmning under en dag kan avslöja att personen köpt trafik. Ett verktyg som också avslöjar fejkföljare är Fakecheck och Cleaner.

6. Den gyllene bakdörren

Du som annonsör har en möjlighet att kolla rakt in i "din" influencers statistik. Den reklammärkning som Instagram lanserade i höstas gör att du kan få se siffror som räckvidd (hur många som har nåtts) och exponeringar (hur många gånger ett inlägg har visats). Vår reporter Towe Boströms konto hade över 20.000 följare, men en mycket låg räckvidd på sina bilder.

Ser du samma mönster kan det bero på två saker:

1. Instagrammarens följare är köpta

2. Instagrammaren är helt irrelevant för sina följare, så hens inlägg sorteras bort i Instagrams algoritmstyrda flöde. 

Båda varianterna är skäl till att kräva pengarna tillbaka.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel