Sök

Boostified om bluffen – "Nästan omöjligt att veta om någon luras"

BoostifiedinfluencersBluffen på Instagram

Imad Ibrahim, grundare av Boostified.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Breakits falska Instagram-konto godkändes för samarbete med en annonsör på den svenska infuencer-plattformen Boostified.

Hur ser kontrollen egentligen ut på plattformarna som kopplar ihop influencers med annonsörer? 

Det, och mycket annat, ville jag ta reda på när jag skapade ett Instagramkonto bestående av köpta följare och likes. En resa ni kan läsa mer om här. 

Boostified är en svensk influencer-plattform som godkände min ansökan till sitt nätverk. Företaget samlar många mindre influencers och låter dem söka produktsamarbeten, där de kan rekommendera varumärken till sina följare i utbyte mot produkter.  

Efter att jag sökt samarbeten meddelade Boostified att jag godkänts för att delta i ett utskick från ett svenskt företag. Produkterna, inom hälsosam kost, skickades till min adress.

"Vi har redan visat X ditt konto samt att vi inte har möjligheten att erbjuda någon annan detta samarbete", skriver Boostified när jag försöker avbryta affären.  

Boostified erbjuder både betalda samarbeten och produktutskick i varierande värdeklasser. I det här fallet rör det sig "bara" om produkter till ett värde av 150 kronor – men det är problematiskt att jag tagit mig genom processen med köpta följare. 

Jag slår en signal till Imad Ibrahim som grundade Boostified tillsammans med Nathalie Lameri för två år sedan.

”I det här fallet när du gått igenom vår granskning har det varit bristande, och det är bra att det uppmärksammas", säger Imad Ibrahim.

Boostified samlar i dag cirka 2000 aktiva influencers. Grundaren uppger att trycket på plattformen ökat och att runt hälften av de sökande nekas.

"Det är många som ser intresset för influencer-marketing och själva vill bli influencer, då tar man den snabba vägen genom att köpa följare", säger Imad Ibrahim.

Han berättar att två personer arbetar med att kontrollera ansökningarna på plattformen, men tillägger att det är svårt att vara 100 procent säker.

”Att anklaga någon är väldigt farligt. Man vill inte vara för kritisk och hård mot influencers. För många unga människor kan det vara väldigt känslig".

Vid kontrollerna håller Boostified exempelvis utkik efter konstiga följarnamn och suspekta kommentarer. Videovisningar kan även avslöja köpt engagemang om antalet likes stämmer illa överens med antalet videovisningar.

Imad Ibrahim tillägger att det finns en rad verktyg som kan hjälpa till att upptäcka köpta följare, men att Instagrams ständigt förändrade algoritmer försvårar processen.

Som exempel ger han verktygen Socialblade, Fakecheck och Cleaner. 

"Listan är lång men inga verktyg är fulländade och därför är våra manuella kvalitetskontroll alltid viktigare". 

I slutändan handlar det om att ligga ett steg före och upptäcka samma kryphål som fejkarna, menar grundaren. 

Vissa andra nätverk kräver exempelvis skärmdumpar på statisik och engagemang. Imad Ibrahim menar dock att Boostified är mycket större vilket gör att det skulle ta för lång tid att begära statistik på samtliga sökande. 

”Och dessutom har vissa influencers inte någon statistik då de måste växla till en företagssida för att kunna få tillgång till det. Idag har inte alla möjligheten till det", säger Imad Ibrahim.

Vilket ansvar ligger hos annonsören?

”I det här fallet är det vi som har ansvaret då det är vi som anlitas. Men det här kommer inte vara första gången någon med fejkföljare går igenom. Det är svårt att upptäcka om någon luras eller inte”.

Imad Ibrahim tycker samtidigt inte att annonsörerna ska vara oroliga och påpekar att det bara är en liten skara som tar sig igenom på det här sättet. Han menar att ansvaret i slutändan ligger hos Instagram som måste återta kontrollen över sin plattform. 

“Vi kan ta fram redskap för att förhindra det här men det finns en gräns för vad vi kan göra när vi inte har all data. Instagram har alla redskap de kan ha för att förhindra”.

Han tror samtidigt att vi just nu ser peaken rörande falska influencers i en tid när branschen är som hetast.

“Jag tror att det kommer att bli ett hårdare filter i branschen. Influencers har själv börjat att ta tag i det här genom att visa statistik och uppmanar andra att göra det”.   

Föranleder det här striktare kontroll från er sida?

"Vi ska absolut göra striktare kontroller, det är sådant här man lär sig av."

Läs mer